De grote Champions League enquête
Sport/Voetbalmagazine lanceerde vorige maand een enquête over de Champions League. Bijna 3000 mensen vulden die in. Dit zijn de opvallendste resultaten.
De enquête van Sport/Voetbalmagazine klokte af op 2996 respondenten: 1001 Franstaligen en 1995 Nederlandstaligen. Het waren overwegend mannen (90,6 procent) die de vragenlijst invulden, maar toch was bijna 1 op de 10 respondenten (9,4 procent) een vrouw. Opvallend ook: meer dan 60 procent had een leeftijd tussen de 35 en de 64 jaar (zie grafiek 1). Bijna 20 procent (19,2) van de bevraagden was zelfs ouder dan 65. Slechts 229 jongeren – onder de 24 jaar – antwoordden op de vragen, dat is goed voor 7,6 procent. De enquête bereikte dus vooral een wat ouder publiek. Dat blijkt ook wanneer het beroep ingevuld moest worden: bijna een vierde geeft aan ‘gepensioneerd’ te zijn. De meeste respondenten zijn echter ‘bediende of ambtenaar’ (33,9 procent), gevolgd door die ‘gepensioneerden’ (24,2 procent), ‘kaderleden’ (15,7 procent) en ‘arbeiders’ (10,1 procent). Slechts 5,3 procent zijn studenten.
De voorgeschotelde vragen hadden als thema: de UEFA Champions League. Bedoeling was om te peilen hoe goed het kampioenenbal in België gevolgd wordt. En dat leverde een aantal opmerkelijke conclusies op.
Champions League boven
Eerst werd gepeild wat de favoriete eersteklasseclub was. Bij de Franstaligen bleek dat Standard (35,1 procent), voor Anderlecht (33,8) en Charleroi (10,7). Bij de Nederlandstaligen ging Club Brugge (30,2) Anderlecht (21,6) en KRC Genk (8,0) vooraf. Opvallend wel: 13 procent geeft aan géén supporter te zijn van een club uit eerste klasse. De meeste respondenten (58,3 procent) zijn ook supporter van een buitenlandse club.
Een eerste verrassend resultaat komt er op de meerkeuzevraag: ‘Welke van de volgende competities volg je?’ (zie grafiek 2) Dat het WK voetbal (91,8 procent) en het EK (88,2) daar uitstekend scoren, is niet zo verwonderlijk gezien de hoogconjunctuur van de Rode Duivels. Maar dat de Champions League (91,4) méér gevolgd wordt dan onze eigen Jupiler Pro League (87,1) is opmerkelijk. Ook de Europa League heeft zijn fans: met 81,2 procent zijn er dat zelfs beduidend meer dan de Premier League (69,4), de Bundesliga (42), de Primera División (40) en andere buitenlandse competities. Zoals te verwachten richten de Franstaligen de blik meer op de Ligue 1 (36,1 procent) dan de Nederlandstaligen (24,7), terwijl het omgekeerde geldt voor de Eredivisie (gevolgd door 34,9 procent van de Nederlandstaligen tegenover 12,2 procent van de Franstaligen).
Zestig procent van de respondenten vindt dat het aantrekkelijkste voetbal in de Champions League gespeeld wordt (zie grafiek 3). Daarmee laat het kampioenenbal de Premier League (38,2), het WK (30,5), het EK (9,9) en vooral de Jupiler Pro League (4,8) vér achter zich. De Champions League komt ook als beste uit de bus als het gaat over de timing van de wedstrijden en het aantal matchen. Volgens de bevraagden heeft de CL ook het beste speelschema.
Woensdag, thuis, tv
De enquête zoomt vervolgens in op de Champions League. Veertig procent van de respondenten geeft aan naar (bijna) elke match te kijken. Nog eens 39 procent zegt enkel naar de wedstrijden te kijken waarvan ze denken dat het een goede match wordt. En 19 procent kijkt af en toe naar een match. De resterende twee procent bekijkt ofwel nooit CL-wedstrijden ofwel nooit naar voetbal tout court.
De favoriete locatie om een CL-match te volgen is de zetel thuis, zo stipt 86,3 procent van de bevraagden aan. 13,1 procent verplaatst zich ook wel eens naar vrienden, familie of het café voor een CL-avondje. De tv blijft het voornaamste medium, hoewel tien procent zegt een CL-match live in het stadion te volgen. Hoe jonger het publiek, hoe vaker dat medium ook weleens de smartphone of de tablet kan zijn (zie grafiek 4). Zo volgt 37,1 procent van de respondenten jonger dan 34 jaar een CL-match soms op de smartphone, en 22,5 procent soms op de tablet. Ook 5,9 procent van de 65-plussers bekijkt de CL weleens op de tablet. Hoewel die twee dus aan een opmars bezig zijn, blijft de tv de voorlopig de nummer één. De radio is, met een goeie vier procent, een bedreigde soort aan het worden.
De overgrote meerderheid (98,2 procent) stemt af op een Belgische tv-zender. Een enkeling schakelt liever over op een buitenlandse zender. De redenen daarvoor zijn erg uiteenlopend, maar de meest voorkomende zijn: de kwaliteit van de commentatoren én de keuze van de wedstrijden.
Gevraagd naar de beste timing om naar een voetbalwedstrijd in het algemeen te kijken, is voor de meesten (38,7 procent) elk moment goed. Maar daarna gaat de voorkeur toch uit naar woensdagavond (28,6 procent), véél meer dan naar zaterdag (12,2) of zondag (5,6). Ook dinsdagavond scoort redelijk hoog (9,4).
De favorieten
Het volgende onderdeel van de enquête gaat over de huidige jaargang van de Champions League. Op de vraag naar de favoriete ploeg haalt landskampioen Club Brugge (29,4 procent) het nipt voor FC Barcelona (27,7) (zie grafiek 5). Daarna komen: Manchester City (24,5), Real Madrid (13,4), Liverpool (10,3), Bayern München (8,6), Manchester United (7,1) en Juventus (5,8). Opvallend: 11,1 procent geeft aan géén favoriete ploeg te hebben om het kampioenenbal.
De favoriete speler van de respondenten is, met ruime voorsprong, Kevin De Bruyne (36,1 procent). De Belg van Manchester City laat Lionel Messi (22,5), Thibaut Courtois (13,1), Romelu Lukaku (12,9) en Cristiano Ronaldo (11,3) achter zich (zie grafiek 6). In de top tien vinden we nog drie andere Rode Duivels: Dries Mertens (7,9), Vincent Kompany (7,9) en Axel Witsel (4,3). De Bruyne wordt vooral door de fans van KRC Genk aangeduid als ‘favoriet’, maar ook supporters van andere clubs schatten hem hoog in. Hij krijgt zelfs meer stemmen van Standardsupporters dan kind van het huis Witsel. CR7 is vooral geliefd bij de fans van Charleroi, zo blijkt. De Carolo’s duiden ook Juventus aan als hun op een na favoriete club. Alleen FC Barcelona is ietsje populairder in het zwarte land.
De laureaat in de categorie ‘favoriete trainer’ is er alweer eentje van Manchester City: Pep Guardiola kreeg 35,1 procent van de stemmen. Hij klopte Jürgen Klopp (13,3) en… Ivan Leko (8,6). Opvallend: Klopp is vooral bij de Franstaligen geliefd, Guardiola bij de Nederlandstaligen. Van de Franstalige bevraagden zei 20,1 procent dat de Duitser hun favoriete coach was, tegenover slechts 9,8 procent bij de Nederlandstaligen. Voor Guardiola is die verhouding omgekeerd (37,2 tegenover 31 procent). Leko haalt zijn stemmen vooral bij supporters van Club Brugge (30,7 procent) en KV Kortrijk (19 procent). Opvallend: 53,3 procent van de supporters van KAA Gent noemden de Catalaan hun favoriete coach. Erkennen ze daarmee diens belang voor hun streekgenoot Kevin De Bruyne (afkomstig van Drongen)? Of zou het bezoekje van Guardiola aan de KDB Cup in Drongen in de lente van dit jaar er voor iets tussen zitten? Belangrijk toch ook: een goeie twintig procent geeft aan geen favoriete trainer te hebben.
De twee ploegen die de geënquêteerden in de CL-finale verwachten, zijn: Manchester City (42,5 procent) en FC Barcelona (41,3). Ook Real Madrid (28,3), Juventus (22,4), Bayern München (17,5) en PSG (14) maken volgens de respondenten een goeie kans om op 1 juni 2019 de grasmat van het Wanda Metropolitano te betreden.
De Belgische clubs
Kan een Belgische ploeg de Champions League winnen? Onmogelijk! Dat zegt 68,5 procent van de deelnemers aan de enquête. Er zijn echter ook believers die denken dat het wél kan en zelfs binnen de vijf jaar (3,4 procent). Iets voorzichtiger zijn zij die zeggen dat het wel kan, maar zeker niet de eerste vijf jaar (9,5) of zeker niet de eerste tien jaar (13,9).
De prognoses voor Club Brugge dit seizoen zijn realistisch: 43,8 procent – waarvan bijna 60 procent Anderlechtfans – denkt dat blauw-zwart zal stranden op de vierde plaats in de poule en 39,1 procent ziet een derde plaats weggelegd voor de Bruggelingen.
Toch nog 6,4 procent voorspellen een 1/16 finale voor Club en 5 procent zelfs een kwartfinale. De grootste optimisten zien hen zelfs nog verder gaan naar de halve finale of de finale, maar die percentages zijn verwaarloosbaar.
Feit is wel dat door de aanwezigheid van een Belgische ploeg in de Champions League de competitie aantrekkelijker wordt voor het merendeel (61,9 procent) van de respondenten. Opmerkelijk: voor 36,1 procent maakt het geen verschil in aantrekkelijkheid of er een Belgische vertegenwoordiger is.
Kippenvel van de hymne
De meeste deelnemers aan de enquête geven aan dat ze de hymne van de Champions League kennen: 81,5 procent. De rest (18,5 procent) zegt het niet te kennen. Bij de Franstaligen (87,7 procent) is het lied iets beter gekend dan bij de Nederlandstaligen (78,4 procent). Opmerkelijk wel: bijna 43 procent van de respondenten krijgt kippenvel van de CL-hymne. Vijf procent vraagt zich wel af waarom er niks hipper gemaakt kon worden. En voor een goeie vijftig procent is het lied oké, maar mocht het net zo goed iets anders zijn. Dit is de hymne:
Ce sont les meilleures équipes
Es sind die allerbesten Mannschaften
The main event
Die Meister
Die Besten
Les grandes équipes
The champions
Une grande réunion
Eine große sportliche Veranstaltung
The main event
Ils sont les meilleurs
Sie sind die Besten
These are the champions
Die Meister
Die Besten
Les grandes équipes
The champions
Pepsi of Coca-Cola?
Iets meer dan de helft van de respondenten (56,7 procent) zegt de officiële sponsors van de Champions League te kennen. De andere helft (43,3 procent) zegt ‘geen idee’ te hebben. Toch blijkt er verwarring te bestaan over wie dan die sponsors precies zijn. De belangrijkste zijn: Expedia Group, Gazprom, Heineken, MasterCard, Nissan, PepsiCo, Banco Santander en Sony Interactive Entertainment. Adidas, een secundaire sponsor, levert de matchbal en het uniform van de scheidsrechters. De meest gekende CL-sponsor bij de respondenten is Heineken (60,3 procent), gevolgd door MasterCard (56,4), Gazprom (50,5), Nissan (22,1) en Banco Santander (20,2). Velen denken dat Ford ook nog steeds een sponsor is (19,7), maar dat is het automerk al sinds 2014 niet meer. En opmerkelijk: ook Coca-Cola wordt door 13,3 procent gezien als sponsor van het kampioenenbal, terwijl dat eigenlijk concurrent PepsiCo is – slechts door 9,2 procent van de respondenten herkend als sponsor. Vorige maand raakte wél bekend dat Coca-Cola de Premier League gaat sponsoren.