VW heeft duidelijke visie en concreet stappenplan

VOLKSWAGEN
VOLKSWAGEN
Partner Content

Partner Content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

22 juni 2022, 09:00

Elektrische aandrijving is efficiënt, levert een hoog rendement en is volgens Volkswagen de snelste manier om een CO2-neutrale productieketen te realiseren. De roadmap ‘Way to Zero’ verduidelijkt hoe Volkswagen zijn ambitieus einddoel wil bereiken.

Innovatief vermogen, technologische bekwaamheid, snelheid en omvang zullen in de toekomst steeds belangrijker worden. Met zijn vermogen om platforms wereldwijd op te schalen, wil de Volkswagen-groep zijn marktaandeel in e-mobiliteit verder uitbreiden. “Wij zijn ervan overtuigd dat e-mobiliteit de enige manier is om de CO2-uitstoot in het wegverkeer aanzienlijk te verminderen”, zegt woordvoerder Jean-Marc Ponteville.  

Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Efficiënt en snel

Volgens Volkswagen is elektrische aandrijving efficiënter, levert die een hoger rendement dan andere vormen van alternatieve aandrijving en biedt ze de mogelijkheid om sneller een CO2-neutrale productieketen te realiseren. Hoe Volkswagen dat einddoel wil bereiken, staat neergeschreven in de Way to Zero, een concreet actieplan dat aangeeft welke stappen wanneer worden gezet. “Als eerste stap hebben onze ingenieurs een zogenaamd MEB-platform ontworpen dat de basis vormt voor alle toekomstige elektrische modellen van de Volkswagen Group en dat ook door andere constructeurs wordt gebruikt. Vervolgens heeft Volkswagen het ID-dochtermerk gecreëerd en heeft het intussen meerdere modellen uitgebracht. De ID.3, ID.4 en ID.5 zullen dit en de volgende jaren het gezelschap krijgen van de ID.Buzz, de ID.2 en andere derivaten. Op die manier bieden wij in alle belangrijke segmenten een of meerdere attractieve elektrische modellen aan die CO2-neutraal zijn. Voor elk wat wils! Bedoeling is dat tegen 2030 zo’n 70 procent van alle verkochte modellen elektrisch aangedreven zijn. Parallel bouwt Volkswagen zes megafabrieken waar het eigen batterijen zal produceren en investeert het massaal in connectiviteit en digitalisering. Updates van de software gebeuren vanaf nu over the air (OTA),” aldus Ponteville.

Op zijn beurt heeft Volkswagen-invoerder D’Ieteren een reeks initiatieven genomen om elektromobiliteit te faciliteren. Zo biedt EDI – Electric by D’Ieteren – de gebruiker een compleet ecosysteem van laadoplossingen aan, de EDI-laadpas geeft gratis toegang tot een van de grootste laadpalennetwerken van Europa. De gebruiker betaalt enkel de laadbeurten.

Eerste elektrische SUV coupé

Met de ID.5 zet Volkswagen een elegante coupéversie van de ID.4 in de markt. De nieuwkomer onderscheidt zich door zijn boogvormige daklijn, markante bumper, grotere luchtinlaat en standaard IQ.LIGHT ledmatrixkoplampen met intelligent grootlicht en 3D-ledachterlichten, zwaardere batterij met grotere autonomie alsook een gunstigere luchtweerstandscoëfficiënt (0,26 Cx). Jean-Marc Ponteville: “Het design staat in functie van het verbruik.” Gebleven zijn het royale interieur en de ruime koffer (549 liter). De ID.5 beschikt over de nieuwste 3.0 softwaregeneratie mét spraakbediening. De We Connect-diensten voorzien de bestuurder van realtime informatie over het verkeer en laadpalenaanbod langsheen het traject. Kaartupdates worden online uitgevoerd.  

De ID.5 is leverbaar met achter- en vierwielaandrijving (GTX), beschikt over twee elektromotoren die apart elektrisch worden gestuurd wat resulteert in een zeer homogene aandrijving. Jean-Marc Ponteville: “Vergelijk ik de prestaties en het rijcomfort van de ID.5 met die van de Tiguan vallen die uit in het voordeel van de elektrische ID.5. Die kan alles nog net iets beter.”

Technische fiche ID.5 Pro 77kwh 174pk
Gecombineerd stroomverbruik : 17,0 kWh/100 km                               
Gemiddelde CO2-uitstoot : 0 gr                                                
Aandrijving : achterwielen
Maximum vermogen : 174 pk                               
Maximum rijbereik (WLTP) : 515 km                                               
Maximum laadtijd : 5% – 80% SOC met max. kW DC : 0:29h                                                 
Accutype/accucapaciteit : Lithium-Ion / 77kWh                                
Topsnelheid : 160 km/h                                                   
Acceleratie 0-100 km/u : 10.4 sec
Instapprijs: € 52.345  

Reserveer nu een testrit met de VW ID.5

Meer info op www.volkswagen.be

Volg de volledige reeks op www.knack.be/RoadtoEV