ŠKODA: de koers naar elektrisch rijden is ingezet

ŠKODA stelt een armada van 250 wagens ter beschikking van de Tour-organisatie, grotendeels hybride of volledig elektrische auto’s, van de rode ENYAQ iV van koersdirecteur Prudhomme tot de OCTAVIA iV en SUPERB iV van de commissarissen en assistentieteams. © A.S.O./Pauline Ballet
Skoda
Skoda
Partner content

Partner content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

19 september 2000, 14:01 Bijgewerkt op: 20 september 2022, 11:41

ŠKODA is sinds 2004 de officiële autopartner van de Tour de France, een tour de force van het automerk dat afstamt van een fietsenmerk. Want hoe populairder de koers, hoe meer de nieuwe elektrische ŠKODA-modellen op televisie komen. En die mogen gezien worden.

De voorbije Tour de France was ongemeen spannend, de heroïsche strijd tussen de beste wielrenners ter wereld heeft drie weken lang miljoenen wielerfans aan het televisiescherm gekluisterd. Al die tijd kwamen de rode ŠKODA’s van koersdirecteur Christian Prudhomme en zijn assistenten prominent in beeld. ŠKODA is sinds 2004 de officiële autopartner van de Tour en sponsort ook de groene trui van Wout van Aert.

Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Drie nieuwe elektrische modellen

ŠKODA maakt deel uit van de Volkswagen Group en heeft van elektrificatie een topprioriteit gemaakt. Toelichting bij de visie en strategie krijgen we van woordvoerster Liana Picard. “ŠKODA mikt op een koolstofneutrale productieketen en op een aandeel van 50 à 70 procent zuiver elektrische auto’s in Europa tegen 2030. Het bestaande gamma van hybride en elektrische modellen zal de komende jaren worden uitgebreid met minstens drie nieuwe 100 procent elektrische modellen die zich inzake prijs en formaat onder de ENYAQ iV positioneren. Door meer gebruik te maken van gerecycleerde en recycleerbare materialen zullen die nieuwe modellen ook nieuwe maatstaven zetten inzake duurzaamheid. Als next level wil ŠKODA zelf elektrische onderdelen zoals hoogspanningsbatterijen produceren.”

De ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV is zowel indrukwekkend stijlvol als aerodynamisch efficiënt.
De ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV is zowel indrukwekkend stijlvol als aerodynamisch efficiënt.

De ENYAQ COUPÉ iV is leverbaar met diverse batterij- en vermogensversies waaronder een sportieve RS-variante.

Het strategisch plan ‘Next Level – ŠKODA Strategy 2030’ streeft er ook naar om tegen 2030 één op de vier managementposities te laten bekleden door een vrouw. “Diversiteit, inclusie en gelijkheid vormen een essentieel onderdeel van de bedrijfscultuur van ons automerk”.

Stap hogerop in SUV-segment

De recente lancering van de ENYAQ iV heeft voor een stroomversnelling van het elektrificatieproces gezorgd. Het eerste ŠKODA-model op basis van het modulaire MEB-platform van de Volkswagen Group was een schot in de roos en is inmiddels het tweede best verkochte model van ŠKODA.

Recent heeft die het gezelschap gekregen van de ENYAQ COUPÉ iV, ontworpen met het oog op een nog grotere aerodynamische efficiëntie en extra rijbereik.

© ŠKODA AUTO

Door zijn oogstrelend silhouet, drempels in koetswerkkleur en opvallende bumpers onderscheidt deze eerste elektrische SUV coupé zich van de ENYAQ iV.

Binnenin beschikt de ENYAQ COUPÉ iV over een zee van ruimte en een zeer ruime koffer wat hem tot de ideale gezins- en vrijetijdsauto maakt. Het dashboard verdient een designprijs, het infotainmentsysteem is gebruiksvriendelijk en laat zich via een 13” groot tabletscherm gemakkelijk bedienen.

De ENYAQ COUPÉ iV is leverbaar met diverse batterij- en vermogensversies waaronder een sportieve RS-variante. De elektromotor is geïntegreerd in de achteras en drijft de achterwielen aan. De nieuwkomer rijdt zowel sportief als comfortabel en is door zijn zeer korte draaicirkel uitermate wendbaar.

“Als next level wil ŠKODA zelf elektrische onderdelen zoals hoogspanningsbatterijen produceren.”

Uitputtingsslag met bravoure doorstaan

De krachtige versies zijn uitgerust met een tweede elektromotor op de vooras en beschikken zo over vierwielaandrijving wat goed van pas komt in de bergen. De Tour vergt niet alleen het uiterste van de renners maar ook van begeleidende autokaravaan. Elke dag een nieuw parcours, soms kort en soms 250 km lang in een verzengende hitte, soms steil bergop en soms snoeihard bergaf over smalle wegen langs diepe afgronden. Om nog te zwijgen van de kasseien in de Hel van het Noorden. Een uitputtingsslag van eerste categorie die de elektrische ENYAQ iV met bravoure heeft doorstaan.

Tot slot, met zero-uitstoot geniet de ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV bovendien van een gunstig fiscaal regime én draagt die bij aan een gezonder leefklimaat. Waar wacht je nog op?

TECHNISCHE FICHE ENYAQ COUPE iV 80
Gecombineerd stroomverbruik: 15,7 kWh/100km
Gemiddelde CO2-uitstoot: 0 g/km
Aandrijving: standaard 2×4 of 4×4 (ENYAQ COUPE iV 80x)
Maximum vermogen: 150 kW/204 pk
Maximaal rijbereik (WLTP): 544 km
Laadtijd: DC (135 kW) van 0-80% in +- 36 minuten
Accutype/accucapaciteit: (bruto) 82 kW/77kW (netto)
Topsnelheid: 160 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 8,7 sec.
Instapprijs: € 55.440

Reserveer hier een testrit met de ŠKODA Enyaq Coupé

Meer info op www.skoda.be

Volg de volledige reeks op www.knack.be/RoadtoEV