Hoe morgen vandaag is voor de Jaguar I-PACE

© Jaguar Land Rover

Met de bekroonde Jaguar I-PACE heeft Jaguar zich in het koppeloton voor elektrisch rijden genesteld. Maar de autobouwer heeft nog meer pijlen op zijn boog om de stap naar de auto van de toekomst te zetten.

De auto van morgen is misschien dichterbij dan we denken. Dat is alvast de mening van Jaguar Land Rover. De autobouwer lanceerde met de volledig elektrisch aangedreven Jaguar I-PACE een model dat de nieuwe richting moet aantonen: vanaf 2020 zullen alle nieuwe modellen van Jaguar Land Rover een vorm van elektrische aandrijving hebben.

De introductie van de Jaguar I-PACE is dus slechts een eerste stap, maar wel een hele belangrijke. Het maakt Jaguar meteen tot een drijvende kracht achter de revolutie van elektrisch rijden. “Terwijl andere constructeurs praten over de toekomst, hebben wij ze gebouwd”, liet Dr. Ralf Speth, CEO van het concern, zich fijntjes ontvallen bij de lancering van de I-PACE. “De totale afwezigheid van uitlaatgassen, CO2 en roetdeeltjes brengt ons plots een heel stuk dichter bij onze visie op een schone, veilige en duurzame toekomst.”

Consumenten aanmoedigen

Jaguar doet dan ook heel wat moeite om consumenten van de voordelen van elektrisch rijden te overtuigen. Zo geeft het professionele kopers van een I-PACE een gratis AC-laadpaal of korting op een DC-lader (die snellaadt). Want als eigenaar van een elektrische auto van het kaliber van de I-PACE, is het essentieel om over eigen laadinfrastructuur te beschikken, thuis of op het werk. Daarnaast profiteren zowel koper als automerk natuurlijk van de fiscale aftrekbaarheid. Die bedraagt dit jaar 120%, maar daalt volgend jaar naar 100%. Daar staat tegenover dat de aftrekpost van kosten die aan het autogebruik zijn gelinkt (laden, onderhoud,…) zal verhogen van 75 naar 100%. Daarnaast probeert Jaguar Land Rover ook groene stroom te promoten om de wagen aan te drijven. Het werkt daarvoor samen met Eneco.

Elektrisch = autonomie

Verder is het natuurlijk zaak om de vooroordelen over elektrisch rijden een voor een te counteren. Met een batterij van 90 kWh die een rijbereik van 470 kilometer biedt, is een eerste horde met glans genomen. “De vorige generatie elektrische wagens had een opslagcapaciteit van zo’n 30 kWh, wat goed was voor een maximale rijduur van zo’n 200 kilometer. Meer dan dubbel zoveel kilometer op een dag rijden, is toch eerder uitzonderlijk.” De Nederlandse expert Henk Meiborg (Emodz) is duidelijk optimistisch over de autonomie van elektrische wagens.

Ook het aantal laadpalen is in ons land aan een sterke opmars bezig. “Momenteel zijn er meer dan 4700 in België”, aldus Meiborg. “Dat aantal is meer dan voldoende. Al moeten we wel meegeven dat die zich vooral in Vlaanderen bevinden. De spreiding kan dus nog wat beter.”

Meer laadpalen en een grotere autonomie: de twee euvels van enkele jaren geleden lijken zich achter ons te bevinden. “Met bovendien nog heel wat ontwikkelingen op beide vlakken in het vooruitzicht”, voegt Meiborg eraan toe. Hij haalt het voorbeeld aan van een Duits snellaadnet (Ionity) dat ook in ons land vijf snellaadstations zal plaatsen. “De technologieën gelinkt aan elektrisch rijden evolueren razendsnel”, besluit Henk Meiborg.”Dat geldt voor zowel de capaciteit en de samenstelling van batterijen als voor de beschikbaarheid van groene stroom.”

All about connectivity

Elektrisch rijden is natuurlijk maar een onderdeel van de wagen van de toekomst. Jaguar Land Rover mikt dan ook op andere evoluties. Zo wordt connectiviteit steeds belangrijker. Bij de Jaguar I-PACE beperkt die zich tot het gebruik van artificiële intelligentie om de voorkeuren van de bestuurder te identificeren en de rij- en interieurinstellingen daaraan aan te passen.

Vanaf deze zomer echter, zullen I-PACE-klanten de updates van de software van de auto kunnen ontvangen ‘over the air’ (SOTA), zoals dat vandaag reeds gebeurt voor uw telefoontoestel. Het is dus niet langer nodig om langs uw concessiehouder te gaan om te kunnen beschikken over de meest recente software.

De autobouwer test bovendien nog andere vormen van connectiviteit. Op Britse wegen loopt een proefproject waarbij een aantal Land Rovers en Jaguars met elkaar en met de infrastructuur gekoppeld zijn om zo stappen te zetten richting zelfrijdende auto.

De Jaguar I-PACE is dan weer uitgerust met een audiosysteem dat kwetsbare weggebruikers waarschuwt wanneer een voertuig nadert. Jaguar is ook partner met Waymo, het Google-project rond zelfrijdende auto’s. In Los Angeles rijden nu al zelfrijdende I-PACE’s rond.

Aluminium gerecycleerd

Tot slot zal de wagen van de toekomst er ook eentje zijn die uit zoveel mogelijk gerecycleerd materiaal bestaat en die op zijn beurt grotendeels gerecycleerd kan worden. Jaguar Land Rover werkt op dit vlak aan het verlengen van de levensduur van de batterijen voor elektrische wagens, aan ‘second life’ opslag voor energie en aan recyclagepartnerships. Zo wordt het aluminium van afgedankte auto’s al hergebruikt voor de productie van nieuwe modellen. De circulaire economie wordt realiteit, ook in autoland.

Auto van het jaar

Dat Jaguar vandaag al ver staat met de ‘car of tomorrow’ bewijst het met de titels World Car of the Year 2019 en European Car of the Year 2019, die de I-PACE de afgelopen maanden won. Ook experts zijn dus meer dan te spreken over de inspanningen die de autobouwer levert.

Hoe morgen vandaag is voor de Jaguar I-PACE

De award voor World Green Car 2019 is allicht de kers op de taart, net als drie titels op de International Engine + Powertrain of the Year Awards 2019.

Car of tomorrow

Dit artikel kadert in een reeks die u als lezer een blik gunt op de evolutie in de auto-industrie en de trends die zich aandienen. Hierin doen een aantal automerken hun visie én ontwikkelingen uit de doeken. Volgende afspraak op 19 juni, waarbij Volkswagen aan bod komt. Bekijk hier de andere artikels van de reeks