“Zware terreinwagens moeten verboden worden”

“Deze voertuigen zijn niet ontworpen voor intensief gebruik op de openbare weg”, zeggen tegenstanders.

Een automobilist die wordt aangereden door een terreinwagen of een pick-uptruck loopt meer kans op zware letsels dan iemand die wordt aangereden door een andere personenwagen.

Uit cijfers voor 2008 van de Beroepsvereniging der Verzekeringsondernemingen (BVVO) blijkt niet alleen dat pick-ups en 4X4’s meer schade veroorzaken dan gewone personenwagens, maar dat ze bovendien ook verhoudingsgewijs vaker betrokken zijn bij ongelukken.

“De schadefrequentie voor personenwagens bedroeg dat jaar zeven procent”, zegt woordvoerder François de Clippele in de krant, “voor terreinwagens bedroeg die 7,5 procent. Dat lijkt weinig, maar in absolute cijfers is dat een wezenlijk verschil.”

Van de baan
De oorzaak ligt volgens De Clippele bij het valse veiligheidsgevoel dat de bestuurder in een zware terreinwagen krijgt. Uit crashtests blijkt nochtans dat deze wagens niet veiliger zijn, integendeel.

Het dramatische ongeluk van zaterdagavond, waarbij een kleuter in Drongen werd aangereden door een Toyota Tundra, doet het debat over de zin van pick-ups en zware terreinwagens op de openbare weg weer oplaaien.

Enkele SP.A-Kamerleden hebben al aan bevoegd staatssecretaris Etienne Schouppe (CD&V) gevraagd om de juridische mogelijkheden van een verbod na te gaan.

“Deze monsters op vier wielen” zijn zeer vervuilend, creëren een vals gevoel van veiligheid, belemmeren het zicht voor achterliggers en bieden voetgangers en fietsers geen schijn van kans bij een aanrijding, zeggen David Geerts en Karin Temmerman. “We halen deze wagens best gewoonweg van de baan.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content