‘Winkelhieren’ verkozen tot Woord van het Jaar 2019

© Belga Image

‘Winkelhieren’, ofwel bij lokale bedrijven en winkels kopen, is verkozen tot het Woord van het Jaar van 2019. Dat maakte Van Dale dinsdag bekend.

Het publiek kon het voorbije jaar zoals gewoonlijk nieuwe woorden insturen die kans maakten op de titel van het Woord van het Jaar 2019. Van Dale distilleerde 19 genomineerden uit de inzendingen. Naast ‘winkelhieren’ ging het om “babytheek”, ‘bezorgschaamte, ‘boomer’, ‘dampdode’, ‘egelwegel’, ‘ecopopulisme’, ‘foertformatie’, ‘jagger’, ‘jeukrups’, ‘klimaatspijbelaar’, ‘lawaaiflitspaal’, ‘planepoolen’, ‘pretpedagogie’, ‘restregering’, ‘sorrymuseum, ‘splinterkind’, ’toiletplant’ en “verthuizen”.

Vlamingen konden van 10 tot en met 16 december hun stem uitbrengen.

Dat hebben uiteindelijk bijna 9.000 mensen effectief gedaan. Zo’n 33 procent koos voor het woord ‘winkelhieren’. Het woord werd door de Unie van Zelfstandige Ondernemers UNIZO gelanceerd om mensen attent te maken op de voordelen van lokaal kopen.

Hoe goed beheerst u de Nederlandse taal? Doe hier de test

‘Klimaatspijbelaar’, waarmee wordt gedoeld op een leerling die spijbelt van school om de politiek te attenderen op de klimaatproblematiek, eindigde tweede met 17 procent van de stemmen. Op de derde plaats – en met 9 procent – staat het woord “egelwegel”, een doorgang voor egels tussen twee tuinen.

Onze noorderburen hadden met 41,8 procent van de stemmen een duidelijke voorkeur voor ‘boomer’ als hét Van Dale Woord van het Jaar 2019. Dat woord wordt vooral gebruikt door jongeren, die daarmee doelen op een persoon van oudere leeftijd, met ouderwetse denkbeelden of conservatieve opvattingen. In het verleden werd de Woord van het Jaarverkiezing in ons land onder andere gewonnen door de woorden moordstrookje (2018), koesterkoffer (2017), samsonseks (2016) en kraamkost (2015).

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content