Zeldzame Marsmeteoriet moet vroege geschiedenis van Mars helpen ontrafelen

Marsmeteoriet Asuka 12325 zoals hij uit het ijs van Antarctica kwam © Belga

Een zeldzame meteoriet, afkomstig van de planeet Mars en die door onderzoekers werd gevonden op Antarctica tijdens de gezamenlijke Japans-Belgische Zuidpoolcampagne in 2012-2013, met BELSPO-financiering en logistieke ondersteuning door de International Polar Foundation, is gearriveerd op Belgische bodem.

De Asuka 12325, zo heet het kleinood ter grootte van een kei, is één van de 209 bekende Marsmeteorieten op aarde en is van uitzonderlijk belang voor de studie van de rode planeet.

De Brusselse vorsers gaan onder meer de leeftijd van de Asuka 12325 onderzoeken. De meteoriet dateert uit de tijd dat er op Mars nog veel actieve vulkanen waren en kan informatie leveren over hoe de planeet 150 miljoen jaar geleden aan een lange afkoelingsperiode begon.

Het gesteente in de meteoriet werd gevormd door een Marsvulkaan. Die barstte uit ergens tussen het ontstaan van Mars en het stoppen van haar vulkanische activiteit. De onderzoekers willen nu precies bepalen wanneer het gesteente waaruit Asuka 12325 is opgebouwd uitkristalliseerde van lava tot rots. De meteoriet zal verder worden onderzocht door Vinciane Debaille van het ULB-laboratorium G-Time en Steven Goderis en Philippe Claeys van het AMGC-team van de VUB.

‘Elke nieuwe Marsmeteoriet ontrafelt voor ons een nieuw stukje geschiedenis over de planeet’, zegt onderzoeker Steven Goderis van de VUB. ‘Bovendien bevat deze meteoriet fragmenten van de diepere rotsformaties van Mars en zal hij aanvullende info geven, bij de gegevens die verzameld werden tijdens de Marsmissies van de voorbije decennia, waarbij enkel oppervlaktemateriaal van Mars werd geanalyseerd. Uit een isotopische studie zal moeten blijken hoe oud het gesteente is en wanneer het uit de Marskorst werd weggeslingerd door de impact van een grote meteorietinslag.’