Wetenschappers kweken nier

Amerikaanse wetenschappers zijn erin geslaagd een nier te kweken in een laboratorium en succesvol in te brengen bij een rat.

Uit de studie in het vakblad Nature Medicine blijkt dat de gekweekte nieren perfect functioneren en urine produceren, maar minder efficiënt zijn dan de natuurlijk organen. Volgens de onderzoekers gaat het niettemin om een beloftevolle doorbraak.

De wetenschappers gebruikten de structuur van een bestaande nier die ze ontdeden van de oude cellen tot er een ‘skelet’ overbleef en bouwden de nier opnieuw op met cellen van de patiënt.

Die techniek heeft enkele belangrijke voorbeelden. Zo zou het risico van afstoting vermeden kunnen worden en hoeft de patiënt geen levenslange medicijnen meer te nemen om het immuunsysteem te onderdrukken.

‘Kweek je eigen orgaan’
Bovendien zou het aantal organen voor transplantatie aanzienlijk toenemen. De meeste aangeboden nieren worden nu immers geweigerd, maar die kunnen voortaan aangewend worden voor het kweken van nieuwe organen.

Het principe van ‘kweek je eigen organen’ is niet nieuw. Er zijn nu al mensen die met gekweekte lichaamsdelen rondlopen, zoals bijvoorbeeld een blaas en een luchtpijp. De nier is echter een van de meest complexe organen. Nieren filteren het bloed en verwijderen afvalstoffen en een teveel aan water. Ze zijn tevens de meest gevraagde organen voor transplantatie en de wachtlijsten zijn lang. (TE)