Wetenschappelijk vakblad erkent het werk van ‘de Schepper’

De Schepping van Adam van Michelangelo © /

Een studie die beweert dat de menselijke hand ‘het ontwerp is van de Schepper’ zorgt voor heel wat controverse in de wetenschappelijke wereld.

Een recent artikel in het wetenschappelijke vakblad PLOS ONE over de beweging van de menselijke hand ligt onder vuur vanwege de verwijzing naar een ‘Schepper’ doorheen het hele onderzoek. Het artikel met de titel ‘Biomechanical characteristics of hand coordination in grasping activities of daily living’, gepubliceerd in januari, werd geschreven door een team van vier onderzoekers, van wie drie van de Chinese universiteit van Huazhong en een van het Worcester Polytechnic Institute in Massachusetts.

Op het eerste gezicht is er met de studie, die de mechanica van hoe we dingen vastgrijpen en de handbewegingen van 30 proefpersonen analyseert, niks mis. Toch vindt de wetenschappelijke wereld dat het artikel moet worden teruggetrokken wegens de verschillende verwijzingen naar de pseudowetenschappelijke theorie van het intelligente design (ID), de opvatting dat bepaalde kenmerken van het heelal en organismen het best worden verklaard als het werk van een intelligente ‘ontwerper’.

Al in de openingszinnen van de studie beweren de onderzoekers dat de link tussen spieren en handbewegingen het product is van het ‘ontwerp van een Schepper’. Verder in de tekst meent men dat de menselijke handcoördinatie ‘het mysterie van de Schepper moet aanduiden’ om dan opnieuw te beweren dat de mechanische architectuur van de hand het resultaat is van ‘het ontwerp van de Schepper’.

De auteurs van de studie wijten de verwijzingen naar de ‘Schepper’ aan het feit dat het Engels niet hun moedertaal is. De redactie van PLOS ONE onderzoekt de zaak. (TE)