Watersalamanders: wel seks, geen contact

© iStock
Dirk Draulans
Dirk Draulans Bioloog en redacteur bij Knack.

Watersalamanders maken nooit fysiek contact met elkaar om zich voort te planten.

Parfum bestaat ook in de dierenwereld, in de vorm van geuren die het ene geslacht produceert om indruk te maken op het andere. Watersalamanders maken nooit fysiek contact met elkaar, maar mannetjes gebruiken geurstoffen om vrouwtjes te lokken en te stimuleren om hun eitjes te leggen, zodat zij ze kunnen bevruchten.

Het gebruik van feromonen zou minstens 300 miljoen jaar oud zijn.

Biologe Margo Maex van de VUB en haar collega’s beschrijven in Current Biology hun zoektocht naar de eiwitten die fungeren als feromoon – een hormoon met een werking op een ander lichaam dan het eigen lichaam. Het gebruik van feromonen zou minstens 300 miljoen jaar oud zijn, maar geregeld worden er evolutionaire nieuwigheden geïntroduceerd.

Salamanders hebben trouwens ook een sterke regeneratiecapaciteit: zelfs als volwassen dier kunnen ze een verloren poot weer laten aangroeien. Daarvoor steunen ze op blastemen, gevormd door cellen vlak bij de breuk die uitgroeien tot een nieuw volwaardig lidmaat. Maar het was niet duidelijk vanwaar die blasteemcellen komen. Een studie in Science lost dat raadsel op: ze ontstaan uit rijpe bindweefselcellen (fibroblasten) die een soort verjongingskuur krijgen.

Het inzicht is extra interessant, omdat er bij zoogdieren een lichtjes vergelijkbaar proces bestaat: fibroblasten verzorgen er de vorming van littekenweefsel.