Waarom adverteerders popcorn haten

© Thinkstock

Popcorn knabbelen in de cinema is niet alleen irritant voor uw collega-filmbezoeker, maar ook voor adverteerders.

Een team van wetenschappers van de universiteit van Keulen heeft ontdekt dat kauwen ons immuun maakt voor reclame, zo maakten de onderzoekers bekend in het Journal of Consumer Psychology.

Innerlijke spraak

De reden waarom reclame er namelijk in slaagt om merknamen in onze hersenen te branden is omdat onze lippen en tong automatisch de uitspraak van een nieuwe naam simuleren wanneer we ze voor het eerste horen. Telkens we de naam opnieuw tegenkomen oefent onze mond onbewust de uitspraak. Maar als je ondertussen aan het kauwen bent, wordt deze ‘innerlijke spraak’ verstoord, aldus de Britse krant The Guardian.

Voor hun onderzoek nodigden de onderzoekers een groep van 96 mensen uit om in de bioscoop een film te bekijken die voorafgegaan werd door een aantal reclameboodschappen. De helft van de deelnemers kreeg tijdens de test gratis popcorn, de andere helft moest het stellen met een klein suikerklontje dat onmiddellijk smolt in de mond.

Het einde van de popcornmachine

De reclame bleek geen effect te hebben op de kijkers die zich tegoed deden aan de popcorn, terwijl de andere deelnemers een positieve psychologische respons vertoonden op de aangeprezen producten.

‘De gewone activiteit van het eten van popcorn maakte de deelnemers immuun tegen de effecten van reclame’, aldus onderzoeker Sascha Topolinski, die zelfs zo ver gaat om te stellen dat zijn onderzoek mogelijk het einde van de traditionele popcornmachine in de bioscoop betekent. (TE)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content