Voor wie het heeft gemist: beelden van de voorbijrazende planetoïde

De planetoïde 2004 BL86 met zijn pas ontdekte maan. © Slooh.com
Trui Engels
Trui Engels Journalist Knack

Wie de scheervlucht van planetoïde 2004 BL86 gisterenavond heeft gemist, kan de beelden van de ruimteklomp en zijn maan herbekijken.

Met een hoge snelheid is, zoals door het Amerikaanse ruimtevaartbureau Nasa werd voorspeld, een grote planetoïde ons voorbijgescheerd, zonder daarbij klaarblijkelijk een apocalyps te veroorzaken. “De planetoïde kwam via haar voorspelde baan”, zei Detlef Koschny van het het Europese Ruimtevaartbureau Esa.

Beelden van de ruimterots en zijn afgelegde baan zijn online te bekijken:

Steenklomp 2004 BL86 raasde ons aan, volgens het Duitse ruimtevaartbureau DLR zowat 15 km per seconde, voorbij op ongeveer drie keer de afstand Aarde-Maan, of ruwweg 1,2 miljoen km. Dat was zowat het enige wat wetenschappers over de ruimtesteen wisten. Wat ze dankzij de scheervlucht ontdekten, was dat 2004 BL86 rond een kleine 70 meter brede maan roteert.

Wetenschappers ontdekken maan

2004 BL86, ontdekt in 2004, maakte de meest nabije scheervlucht van een (voor zover bekende) asteroïde, tot 1999 AN10 ons in 2027 een bezoekje brengt. Het was ook de meest nabije passage voor de komende 200 jaar van 2004 BL86, en van een hemellichaam van dit kaliber.