Sterrenstelsel uit begin der tijden ontdekt

Japanse wetenschappers hebben het verst verwijderde sterrenstelsel ontdekt.

Het team rond Takatoshi Shibuya van de Japanse Graduate University for Advanced Studies stootte met de Subaru- en Keck-telescoop op Hawaï op een sterrenstelsel dat 12,91 miljard jaar van ons is verwijderd en dat dus uit de “dark ages” van het universum stamt.

De astronomen hadden gericht naar verre sterrensystemen gezocht vanwege hun interesse voor de “kosmische dageraad”, toen in het jonge universum het licht van de eerste sterren en sterrenstelsels weer te zien was.

Dark ages

Na de Oerknal 13,7 miljard jaar geleden hing in de jonge kosmos een ondoorzichtige sluier van elektrisch neutraal waterstofgas. Die periode staat bekend als de “dark ages” van het heelal. Het licht van de eerste sterren en sterrenstelsels dunde die nevel uit, waarbij die ioniseerde en waardoor het universum langzaam aan weer doorzichtig werd.

Zowat uit die tijd dateert het door de Japanners gevonden sterrenstelsel met de welluidende naam SXDF-NB1006-2. Zijn licht heeft er een slordige 12,91 miljard jaar over gedaan om ons te bereiken.

Het sterrenstelsel stamt aldus uit een tijd dat de kosmos zowat zes procent van zijn huidige leeftijd had.

De vondst van het sterrenstelsel wordt binnenkort gepubliceerd in het wetenschappelijke vakblad The Astrophysical Journal. (Belga/TE)