Sterren drijven weg van hun geboorteplek

© iStock
Dirk Draulans
Dirk Draulans Bioloog en redacteur bij Knack.

Hoe ouder sterren worden, hoe verder ze wegdrijven van hun geboorteplek.

De Vlaamse astronoom Carlos De Breuck, verbonden aan het in Duitsland gevestigde European Southern Observatory, rapporteert met zijn collega’s in Science over de stroom van gas in een verafgelegen sterrenstelsel – wat hetzelfde betekent als een oud sterrenstelsel. Hun bevindingen moeten inzicht bieden in het ontstaan van de eerste sterrenstelsels.

De zon heeft zich in haar 4,6 miljard-jarige bestaan meer dan 2000 lichtjaren verplaatst

Galaxieën groeien doordat ze sterren vormen uit koud moleculair gas. De mate waarin dat gebeurt, wordt mee beïnvloed door de snelheid waarmee een stelsel gas verliest. Berekeningen en observaties tonen aan dat het in Science beschreven oude stelsel bijna evenveel gas verloor als het in sterren kon omzetten. Het gas stroomde weg met een snelheid die kon oplopen tot 800 kilometer per seconde (in verhouding tot de snelheid van het stelsel zelf).

Een studie in Monthly Notices of the Royal Astronomical Society toont dan weer aan dat je de geboorteplaats van sterren in onze Melkweg kunt bepalen op basis van hun leeftijd en chemische samenstelling. De vaststellingen bevestigen de theorie dat sterren vooral wegdrijven van hun geboorteplek. Ze begeven zich naar de buitenrand van de Melkweg.

Er kon ook berekend worden dat onze zon zich in de loop van haar bestaan meer dan 2000 lichtjaren verder naar de rand van de Melkweg heeft verplaatst.