Geograaf en ruimtelijk planner Kobe Boussauw (VUB) en zijn collega's beschrijven in het vakblad Cities de relatie tussen verkeer, bevolkingsdichtheid en luchtvervuiling voor Brussel. Een goede bereikbaarheid van een wijk gaat meestal ge...

Geograaf en ruimtelijk planner Kobe Boussauw (VUB) en zijn collega's beschrijven in het vakblad Cities de relatie tussen verkeer, bevolkingsdichtheid en luchtvervuiling voor Brussel. Een goede bereikbaarheid van een wijk gaat meestal gepaard met een hogere luchtvervuiling. De Kleine Ring en de grote assen tussen het centrum en de stadsrand (zoals de Tervuren- en de Louizalaan) hebben te kampen met een zware stikstofdioxidevervuiling afkomstig van het verkeer. Minder goed bereikbare wijken, zoals de beboste zuidelijke rand, hebben minder luchtvervuiling. Maar er zijn uitzonderingen: sommige goed bereikbare wijken worden toch blootgesteld aan een lage mate van luchtvervuiling. Ze liggen dikwijls centraal in de stad, maar op enige afstand van de drukste verkeersassen.Steden worden steeds belangrijker voor insecten zoals bijen en vlinders die bomen en planten kunnen bevruchten door stuifmeel over te dragen. Op het platteland krijgen die met problemen te kampen als gevolg van pesticidegebruik en het verdwijnen van veldbloemen. Nature Ecology and Evolution meldt dat de dieren in steden profiteren van de opmars van parken en tuinen met geïmporteerde bloemen als lavendel.