Planeten met twee zonnen ontdekt

De ruimtetelescoop Kepler van de NASA heeft twee exoplaneten ontdekt die beiden twee zonnen hebben. Die constellatie doet denken aan de fictieve planeet Tatooine in de film Star Wars, zo staat in het jongste nummer van het wetenschappelijke vakblad Nature.

De nieuw gevonden planeten kregen de naam Kepler-34b en Kepler-35b. Leven is er onmogelijk want het zijn gasreuzen ter grootte van Saturnus die te dicht rond hun sterren staan.

Kepler-34b draait in 289 dagen rond zijn zonnen, die elk 28 dagen nodig hebben voor een omloop rond elkaar. Kepler-35b heeft 131 dagen nodig voor een rondje, de twee sterren 21 dagen.

In beide systemen gelijken de sterren op de onze. Door hun onderlinge bewegingen varieert de energie die hun planeten bereikt sterk, zodat beide planeten chaotische weercapriolen zullen kennen.

Nieuwe klasse planeten

In september hebben wetenschappers al de vondst van een eerste “Tatooine” bekendgemaakt. Toen was het nog niet zeker of het al dan niet om een bizar alleenstaand geval was. Astronomen dachten dat de directe omgeving van een dubbelster te chaotisch zou zijn voor de vorming van planeten.

Maar nu rijst het vermoeden dat er in onze Melkweg nog miljoenen planeten met twee zonnen zijn.

Met reeds drie gevonden planeten met een dubbelster beschouwen wetenschappers een nieuwe klasse van planeten nu bevestigd. (Belga/TE)