De Nobelprijs voor Natuurkunde gaat naar James Peebles, Michel Mayor, Didier Queloz voor hun onderzoek naar de plaats en de evolutie van onze planeet in de kosmos.

Michel Mayor en Didier Queloz ontdekten in 1995 de eerste planeet buiten ons zonnestelsel, 51 Pegasi b. Dat is een zogenaamde exoplaneet, die draait rond een zonachtige ster. Hun ontdekking zorgde voor een revolutie in de astronomie en ondertussen zijn al meer dan 4000 exoplaneten in de Melkweg gevonden. Vandaag worden nog steeds vreemde nieuwe werelden van allerlei formaten ontdekt.

James Peebles legde met zijn theoretisch framework dan weer de basis voor onze huidige kennis van de geschiedenis van het universum, van de Big Bang tot vandaag. Hij stelde vast dat slechts vijf procent van de inhoud van het universum bekend is, waaronder materie als sterren, planeten bomen en de mens. De andere 95 procent zijn donkere materie en donkere energie.

Aan de Nobelprijs voor Natuurkunde hangt een bedrag van 9 miljoen Zweedse kroon (ongeveer 830.000 euro) vast. Daarvan gaat dus de helft naar Peebles en de andere helft naar Mayor en Queloz.