Nieuwe planeet mogelijk bewoond

© Reuters

Volgens wetenschappers van de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie Nasa is de ontdekking van een nieuwe exoplaneet een mijlpaal in de zoektocht naar een tweelingbroer van de Aarde.

Een nieuwe planeet op 600 lichtjaren afstand bevat mogelijk continenten, oceanen en leven. Het is de derde potentieel leefbare planeet die ruimtewetenschappers ontdekken.

De planeet Kepler-22b werd gespot door Nasa’s ruimtetelescoop Kepler en is zowat twee keer zo groot als de Aarde. Ze draait in 290 dagen rond haar ster, in vergelijking met de 365 dagen van de Aarde, op een afstand die 15 procent dichter is dan die van de Aarde tot de zon. De temperatuur zou er circa 22 graden Celsius bedragen. Wetenschappers geloven niet alleen dat Kepler-22b bewoonbaar is, maar mogelijk zelfs bewoond.

De Amerikaanse sonde Kepler werd in maart 2009 gelanceerd en is ontworpen om planeten in de Melkweg te zoeken die op de Aarde lijken. De sonde heeft momenteel 2.326 kandidaat-planeten gevonden, waarvan er 207 min of meer de omvang van de aarde hebben.

Twee andere potentieel leefbare planeten die rond kleinere en koelere sterren dan de zon draaien werden recent ontdekt. In mei was het Franse Centre national de la recherche scientifique (CNRS) de eerste die een potentieel leefbare planeet aankondigde: een planeet die rond de dwergster Gliese 581 draait, op 20 lichtjaren van de aarde. Zwitserse astronomen bevestigden in augustus het bestaan van een andere dergelijke planeet, HD 85512b, op 36 lichtjaren afstand. (TE)