Nieuwe oorzaak van onvruchtbaarheid ontdekt

Een enzym uit de baarmoederwand kan onvruchtbaarheid in de hand werken.

Wereldwijd is 10 tot 15 procent van alle vrouwen onvruchtbaar. Een aantal vrouwen kampt daarenboven met de problematiek van herhaalde miskramen.

Gynaecoloog Jan Brosens, verbonden aan het gereputeerde Imperial College in Londen, ontdekte met een aantal collega’s een nieuw mechanisme dat onvruchtbaarheid kan uitlokken – ze berichten erover in het vakblad Nature Medicine. De sleutel is een enzym uit de binnenwand van de baarmoeder dat instaat voor de chemische communicatie tussen cellen.

Experimenten met muizen wijzen uit dat diertjes met een extra versie van het gen met de informatie over het enzym, onvruchtbaar worden, omdat embryo’s zich niet langer in de baarmoederwand kunnen innestelen. Lamleggen van het gen maakt dat wel mogelijk, maar dat leidt dan weer tot minder geboren jongen.

Het onderzoek besluit dat het enzym in de baarmoeder een dubbele rol speelt in de bevruchting: het moet eerst in hoeveelheid verminderen om een embryo toe te laten zich in te nestelen, maar nadien moet zijn activiteit weer aangezwengeld worden om een succesvolle groei van het embryo mogelijk te maken. (DD)