Nasa stuurt microben van T-rex naar de ruimte

Sue, de T-rex in het Field Museum in Chicago © Wikimedia
Trui Engels
Trui Engels Journalist Knack

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie Nasa stuurt niet alleen astronauten de ruimte in, maar lanceert nu ook micro-organismen.

Deze ietwat bizarre ruimtemissie heeft als doel wetenschappers een beter inzicht te verschaffen in hoe bacteriën en andere eencelligen zich gedragen in een toestand van microzwaartekracht. Dat is niet onbelangrijk omdat de ruimtevaartorganisatie zich stilaan voorbereidt op langdurige bemande missies naar de verre ruimte zoals de planeet Mars. De microben krijgen een lift naar het Internationaal Ruimtestation (ISS) met de Falcon 9-raket van het private bedrijf SpaceX.

De microben werden onder meer verzameld uit ‘Sue the T. rex’, een 67 miljoen jaar oud fossiel van een Tyrannosaurus rex in het Field Museum in Chicago. Sue wordt beschouwd als de grootste en best bewaarde T-rex in de wereld.

‘Een van onze doelstellingen is om te begrijpen waarvan bacteriën leven in het Internationaal Ruimtestation en hoe dit te vergelijken is met andere ‘bebouwde omgevingen’ zoals kantoorruimtes, huizen en auto’s’, aldus microbioloog David Coil in een mededeling. ‘We willen ook zien hoe het gebrek aan zwaartekracht de bacteriën beïnvloedt.’

De studie maakt deel uit van het MERCCURI-project, wat staat voor ‘Microbial Ecology Research Combining Citizen and University Researchers on the International Space Station’.

Het publiek kan het project online volgen via spacemicrobes.org