NASA ontdekt superaarde planeten

Eddy Eerdekens
Eddy Eerdekens Hoofdredacteur TV Limburg

De NASA heeft drie nieuwe superaarde planeten ontdekt. Het gaat om planeten die mogelijk veel water bevatten en waar theoretisch leven mogelijk is.

‘We zijn vandaag een stapje dichter bij het vinden van een wereld zoals de onze in het heelal.’ Met die dramatische aankondiging maakte de NASA bekend dat ze drie nieuwe super aarde planeten heeft ontdekt.

De NASA deed de ontdekking met de Kepler satelliet. Dat is een telescoop waarmee de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie het heelal afspeurt op zoek naar planeten.

De nieuwe ontdekkingen krijgt de naam Kepler-62e, 62f en 69c. De planeten bevat waarschijnlijk veel water en bevinden zich op de juiste afstand van haar zon om het mogelijk te maken dat haar water vloeibaar is, precies zoals op aarde. In het jargon van de NASA bevindt de planeet zich in de ‘bewoonbare zone’ van haar ster.

‘Een wereld zoals de onze’

‘Wetenschappers weten niet zeker of leven op deze planeten mogelijk is,’ zegt de NASA, ‘ maar we zijn vandaag een stap dichter bij het vinden van een wereld zoals de onze in het heelal.’

Volgens de NASA gaat het om een enorme ontdekking, die nu meer studie en onderzoek vergt.

Kepler 62f is 40 procent groter dan de aarde en is daarmee de planeet ‘in een bewoonbare zone’ die het meest op die van ons lijkt. De NASA vermoedt dat 62f vooral uit rotsen bestaat. De andere twee planeten zijn respectievelijk 60 en 70 procent groter dan de aarde.

Rockster van de wetenschap

‘De Kepler telescoop is de rockster van de wetenschap,’ zei John Grunsfeld, NASA-directeur in het hoofdkwartier van de ruimtevaartorganisatie in Washington.

Sinds de Kepler telescoop vier jaar geleden de ruimte in gestuurd is, deed de NASA tal van spectaculaire ontdekkingen. De teller van het aantal nieuw geregistreerde planeten staat nu op 2740.