Mensen houden ervan om elkaar in 'hokjes' te stoppen - of in 'categorieën', om een neutralere term te gebruiken. Dat er ochtend- en avondmensen zijn, weten we al lang. En ook dat je in de loop van je leven van het ene naar het andere kunt evolueren: wie als jongeling een nachtbraker was, kan op zijn oude dag een vroege vogel zijn.

Psycholoog Olivier Mairesse (VUB) en zijn collega's beschrijven in het vakblad Personality and Individual Differences twee nieuwe zogenoemde chronotypes: mensen die in de vroege namiddag wat slaperig worden, de dutters, en mensen die net dan wat alerter zijn, de namiddagtypes. De resultaten, gebaseerd op een online-enquête, sluiten aan bij wat al bij fruitvliegjes is vastgesteld.

Je biologische klok resetten: het kan.

De ontdekking is van belang omdat ze mensen toelaat om hun werk- of studeerritme beter af te stemmen op hun biologische klok. Zo kun je je meest intense activiteit proberen uit te voeren op je eigen 'piekmoment'.

Andere wetenschappers tonen in Sleep Medicine aan dat echte nachtraven hun biologische klok kunnen resetten, zodat hun dag-en-nachtritme beter aan de maatschappij is aangepast. Het gaat om een set maatregelen, met bijvoorbeeld vaste momenten om te gaan slapen en op te staan die enkele uren vroeger liggen dan hun normale patroon, en ook min of meer vaste maaltijden - met het ontbijt vlak na het opstaan en geen avondmaal meer na 19 uur. 's Morgens in het buitenlicht vertoeven helpt ook.

En zo kan een doorgedreven training van drie weken volstaan om je biologische klok met twee uur te verzetten, zónder dat er geneesmiddelen aan te pas komen.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.