Moraliteit kan worden gemanipuleerd

© Christine Daniloff

Amerikaanse wetenschappers hebben ontdekt hoe ze de regio in de hersenen die onze moraal bepaalt, kunnen manipuleren.

Een studie van het Amerikaanse Massachusetts Institute of Technology, die gepubliceerd werd in het tijdschrift Proceedings of the National Academy of Sciences, toont aan dat onze ethische beoordeling niet enkel afhangt van opvoeding, godsdienst en filosofie, maar ook van onze hersenen.

Daar bevindt zich net achter het rechteroor het zogenaamde “moraalkompas”, dat actiever wordt als we moeten oordelen over goed of slecht gedrag.

Bij een experiment werd bij 12 personen de werking van het moraalkompas via een magnetisch veld verstoord. Hierdoor hadden de proefpersonen minder ethisch besef toen ze morele vraagstukken voorgeschoteld kregen.

In het eerste experiment ondergingen ze gedurende 25 minuten magnetische stimulatie waarna ze het gedrag van de personen in de moraalverhalen moesten beoordelen. In een tweede proef kregen ze de stimulatie terwijl ze het gedrag moesten beoordelen. Uit beide experimenten bleek dat de proefpersonen een mindere moraliteit vertoonden, zolang het verhaal een goede afloop had.

Goede afloop

De beoordeling gebeurde op een schaal van 1 voor ‘absoluut verboden’ tot 7 voor ‘volkomen aanvaardbaar’. Zo beschreef een scenario hoe een man zijn vriendin over een brug liet wandelen waarvan hij wist dat die elk moment kon instorten. Gelukkig raakte het meisje niet gewond. Onder normale omstandigheden beoordelen we dit gedrag als onaanvaardbaar. Maar na magnetische stimulatie vonden de proefpersonen niet dat de man iets verkeerds had gedaan omdat zijn vriendin nog leefde.

In een ander verhaal bezoeken twee meisjes een kernreactor. Als het ene meisje aan haar vriendin vraagt om suiker in haar koffie te doen, gebruikt die vriendin poeder uit een ton waarop ‘giftig’ staat. Ook in dit gedrag zagen de vrijwilligers geen kwaad omdat achteraf blijkt dat de ton toch suiker bevatte.

Het is niet de eerste keer dat wetenschappers delen van het brein ontdekken die ethiek en moraliteit beoordelen. Vorig jaar vonden Amerikaanse onderzoekers een “God-spot”, die regio zou het religieus geloof van een persoon bepalen.