Mogelijk om klimaat te reconstrueren aan de hand van paardentanden

© iStock

Op basis van fossiele schelpen en tanden kunnen geologen het klimaat uit het verre verleden reconstrueren.

Voor het eerst hebben wetenschappers fossielen gevonden die rechtstreeks gelinkt zijn aan de meteorietinslag die 66 miljoen jaar geleden de dinosaurussen de das om deed. Geoloog Johan Vellekoop (KU Leuven) werkte mee aan de studie, die gepubliceerd werd in Proceedings of the National Academy of Sciences.

De meteoriet, die een doorsnede had van ongeveer 10 kilometer, veroorzaakte aardbevingen en vloedgolven. Op zo’n 3000 kilometer van de plaats van de inslag vonden de geologen een gesteentelaag gevormd door zo’n vloedgolf. Ze vonden er onder meer vissen met in hun kieuwen tektieten: fragmenten van aards gesteente dat door de inslag smolt, in de ruimte werd gekatapulteerd, en opnieuw hard werd toen het op de aarde terugviel. De ouderdom van het gesteente kon bepaald worden aan de hand van een groep eencelligen uit het toenmalige plankton.

Geoloog Niels de Winter (VUB) en zijn collega’s beschrijven onder meer in Climate of the Past een nieuwe methode om aan de hand van paardentanden en moderne schelpen het klimaat te reconstrueren tot op het niveau van de seizoenen. Met de verworven inzichten kunnen ze ook het klimaat uit het verre verleden reconstrueren, tot op het hetzelfde gedetailleerde niveau. Dat was tot voor kort onmogelijk.