Toch gebeurt dat relatief zelden. Dat heeft niet alleen met de alertheid van schippers te maken, ook met natuurkundige processen die in het jargon 'squateffecten' genoemd worden.

Arno Dubois, student maritiem ingenieur aan de Technische Universiteit Delft, onderzocht met enkele collega's het verschijnsel. Ze stelden vast dat een schip in ondiep water niet blíjft wegzakken: vanaf een bepaalde diepte duwt het extreem lage water het schip weer omhoog, vooral als gevolg van de kracht van de wrijving van het water onder de boot. Lage waterstanden zouden dus minder gevaarlijk zijn dan tot dusver werd gedacht.

De studenten testten hun theoretische inzicht in een experimentele setting (en behaalden er hoge punten voor hun eindwerk mee). Nu afwachten of schippers voldoende vertrouwen in hun werk zullen hebben. (DD)

Toch gebeurt dat relatief zelden. Dat heeft niet alleen met de alertheid van schippers te maken, ook met natuurkundige processen die in het jargon 'squateffecten' genoemd worden. Arno Dubois, student maritiem ingenieur aan de Technische Universiteit Delft, onderzocht met enkele collega's het verschijnsel. Ze stelden vast dat een schip in ondiep water niet blíjft wegzakken: vanaf een bepaalde diepte duwt het extreem lage water het schip weer omhoog, vooral als gevolg van de kracht van de wrijving van het water onder de boot. Lage waterstanden zouden dus minder gevaarlijk zijn dan tot dusver werd gedacht. De studenten testten hun theoretische inzicht in een experimentele setting (en behaalden er hoge punten voor hun eindwerk mee). Nu afwachten of schippers voldoende vertrouwen in hun werk zullen hebben. (DD)