Is jeuk binnenkort verleden tijd?

De ontdekking van de molecule die jeuk veroorzaakt, kan een doorbraak betekenen in de behandeling van de miljoenen mensen die door huidziektes aan chronische jeuk lijden.

Onderzoekers Amerikaanse National Institute of Dental and Craniofacial Research stelden in een reeks experimenten op muizen vast dat de molecule Natriuretische polypeptide b (Nppb) een essentiële gemeenschappelijke activator vormt voor jeuk.

‘Toen we muizen met een gemanipuleerd Nppb-tekort blootstelden aan jeukopwekkende stoffen, gebeurde er niets’, zegt medeauteur Santosh Mishra in een bericht op de website sciencedaily.com. Wanneer de diertjes vervolgens werden geïnjecteerd met Nppb, begonnen ze zich als bezeten te krabben.

In een volgende fase namen de onderzoekers de receptoren in de ruggengraat weg die instaan voor het doorsturen van de jeuksignalen. ‘Dat bleek niet alleen jeuk te voorkomen, het had bovendien geen effect op andere zintuiglijke gewaarwordingen als temperatuur, pijn en tast’, zegt hoofdauteur Mark Hoon. Daaruit blijkt dat jeuk toch een afzonderlijke sensatie met een eigen neurologisch circuit is, en geen zwakke vorm van pijn, zoals tot nu toe steeds werd aangenomen.

‘Dit is beginpunt’

‘Het komt er nu op aan om een gelijkaardig moleculair circuit bloot te leggen bij de mens, en de unieke moleculen te detecteren die we moeten desactiveren’, vervolgt Hoon. Dat zou volgens de auteurs op termijn tot een oplossing kunnen leiden voor de miljoenen mensen die aan chronische jeuk lijden door bijvoorbeeld huidziektes als psoriasis of eczeem.

De onderzoekers waarschuwen echter dat daarvoor nog bijkomend onderzoek nodig is. Nppb is immers ook actief in het hart, de nieren en andere delen van het lichaam, waardoor een poging om de molecule te controleren ongewenste neveneffecten kan veroorzaken. ‘Dit onderzoek vormt dus maar een beginpunt’, besluit Hoon. (JDW)