In beeld: fascinatie en afkeer voor het dode lichaam

© Post Mortem

Post Mortem - Vesalius tussen kunst en wetenschap © Post Mortem

Karin Borghouts, RIGOR MORTIS (2015). De dode zwaan krijgt op de foto een nieuw leven. Hij wekt aandacht door zijn vormelijkheid en verstilde schoonheid.

Post Mortem - Vesalius tussen kunst en wetenschap © Post Mortem

Martin uit den Bogaard, DOG (1998). 'Mijn werk gaat over het voortdurend volgen van de natuurlijke verandering van organisch materiaal, door de organismen te isoleren in glas om zo het ontbindingsproces te vertragen, zodat er levende beelden ontstaan.'

Post Mortem - Vesalius tussen kunst en wetenschap © Post Mortem

Chantal Pollier, LANDSCAPE I (2015). De natuurlijk gemummificeerde huid vertoont een typisch histologisch patroon met verlies van de epidermis, de dermis vol collageenvezels. Men vangt een verbrokkelde glimp op van een andere wereld.

Post Mortem - Vesalius tussen kunst en wetenschap © Post Mortem/Tinne Claes

Adolphe Burggraeve, kwikpreparaat van de huid (eerste helft 19e eeuw). Lymfevaten geïnjecteerd met kwik , preparaat bewaard in zure alcohol. Adolphe Burggraeve was arts en anatoom verbonden aan de Universiteit Gent en ontwikkelde een eigen recept om anatomische structuren in kaart te brengen en weefsels te bewaren.

Post Mortem - Vesalius tussen kunst en wetenschap © Post Mortem

Etruskische ex-voto's (300-100 vC). Terracotta. Ingewanden

Post Mortem - Vesalius tussen kunst en wetenschap © Post Mortem/Benn Deceuninck

Oogprothesen (ca. begin 20ste eeuw). 12 artificiële ogen, vervaardigd uit glas. De prothesen hebben verschillende vormen. De meeste bestaan slechts uit een 'schelp' die enkel het uitwendig zichtbaar deel van het oog vervangt. De namaakogen hebben verschillende iriskleuren. Sommige exemplaren vertonen een bepaalde 'pathologie' en fungeerden mogelijk eerder als model dan als prothese.

Post Mortem - Vesalius tussen kunst en wetenschap © Post Mortem/Benn Deceuninck

Paternosterboontjes (Abrus precatorius). Het zaad van het paternosterboontje bevat abrine, één van de sterkste plantaardige gifstoffen. De consumptie van één van deze aantrekkelijke rood-zwart gekleurde zaadjes kan dodelijk zijn.

Post Mortem - Vesalius tussen kunst en wetenschap © Post Mortem/Benn Deceuninck

Grote mantelmeeuw (Larus marinus) (1880). Gekleurd met Karmijnrood en behandeld met 'glycérine phéniquée.

Post Mortem - Vesalius tussen kunst en wetenschap © Post Mortem/Benn Deceuninck

Osteogeen sarcoom femur. Tumor van het dijbeen.

Post Mortem - Vesalius tussen kunst en wetenschap © Post Mortem

Athar Jaber, MARBLE HEAD OPUS 5 NR. 5 (2015). Carrara marmer is een van de meest duurzame materialen die er zijn. Maar ook deze steen is, net zoals alles, onderhevig aan verval.

Post Mortem - Vesalius tussen kunst en wetenschap © Post Mortem

Johan Jacobs en Dirk Hendrikx, EGO (2015). Projectie, foto's met lichtpistool, in de autopsiezaal van het Rommelaere Instituut.

Post Mortem - Vesalius tussen kunst en wetenschap © Post Mortem

Helen Pynor, LIQUID GROUND 5 (2011). De Liquid Ground-serie onderzoekt onze relatie met het innerlijke lichaam en onze relatie met water.

Post Mortem - Vesalius tussen kunst en wetenschap © Post Mortem

Autopsiezaal Rommelaere (UGent).

Post Mortem - Vesalius tussen kunst en wetenschap © Post Mortem/Benn Deceuninck

Bloedvatafgietsel oog rund. Bloedvatafgietsel van het slagaderlijk systeem van het oog van een rund ten behoeve van morfologisch onderzoek. Met de afgietseltechniek worden driedimensionale replica's gemaakt van lichaamsholten (vb: buikholte) en holle organen (vb: bloedvaten).

Post Mortem - Vesalius tussen kunst en wetenschap © Post Mortem/Benn Deceuninck

Mummie: Mens. Voor een natuurlijk mummificatieproces moet de omgeving droog zijn. Het is in onze streken bijgevolg uiterst zeldzaam. Vermoedelijk is deze mummie afkomstig uit een grafkelder. Deze persoon werd geboren zonder armen en benen (tetra-amelie). Dit syndroom is uiterst zeldzaam.