Het is zover: de designerbaby komt eraan

Ouders streven naar zo goed mogelijke kinderen © Science Photo Library
Dirk Draulans
Dirk Draulans Bioloog en redacteur bij Knack.

Een Amerikaans bedrijf heeft rechten gekregen op een systeem dat designerbaby’s kan creëren.

Het octrooibureau van de VS heeft het bedrijf 23andMe rechten gegeven op een computersysteem waarmee de genetische mogelijkheden van een donor gekoppeld kunnen worden aan de wensen van een ontvanger. Met andere woorden: iemand die graag een kind met blauwe ogen wil, of een jongen, zou het programma kunnen gebruiken om een donorcel met de gewenste kenmerken te kiezen. Laboratoriumtechnieken zouden dan voor een bevruchting zorgen. Dat meldde bio-ethica Sigrid Sterckx van de UGent met enkele collega’s in het vakblad Genetics in Medicine.

De techniek zou rekening kunnen houden met de genetica van de ontvanger, zodat ook een koppeling van kenmerken mogelijk is. Sterckx en haar collega’s waarschuwen ervoor dat ouders met een soort boodschappenlijstje van kenmerken die ze in hun kind willen naar zo’n bedrijf zouden stappen, maar dat het onmogelijk is om te garanderen dat het kind aan die wensen zal voldoen – daarvoor is er te weinig greep op de genetica.

Zo goed mogelijke kinderen

Sommigen zien geen graten in het concept, vanuit de overtuiging dat het past in het streven van ouders naar zo goed mogelijke kinderen. Anderen zijn verontrust over het feit dat hier een systeem in gang wordt gezet waar het einde niet van in zicht is – misbruiken en te hoge verwachtingen zouden er inherent aan zijn. Wetenschappelijke waarnemers benadrukken dat het onmogelijk lijkt om de opmars van genetische tests nog te stoppen – we zullen ermee moeten leren leven.

Nature uitte begin deze maand zijn bezorgdheid over de argeloosheid waarmee sommige onderzoekers hun plannen voor ingrijpen op het genetisch materiaal de wereld insturen. Blijkbaar beseffen ze niet altijd goed wat de gevolgen kunnen zijn van het fout interpreteren van hun boodschappen.

Selecteren op intelligentie

‘Wetenschappers kunnen keuzes maken waar wij als maatschappij misschien spijt van zullen krijgen’, liet het blad een juriste zeggen. Concrete aanleiding was een Chinees plan om de genen van tweeduizend mensen met een IQ hoger dan 150 te onderzoeken in de hoop een genetische basis voor intelligentie te kunnen identificeren. Wat op termijn aanleiding zou kunnen geven tot een selectie van embryo’s in functie van hun te verwachten intelligentie.

De meeste wetenschappers zijn er wel van overtuigd dat kenmerken als intelligentie te complex zijn om aan een of enkele genen gekoppeld te worden, maar in combinatie met programma’s als dat waar 23andMe een octrooi op kreeg, zou de weg richting actieve selectie van kenmerken niet te vermijden zijn.