Goud in het hart van onze aarde

© iStock
Dirk Draulans
Dirk Draulans Bioloog en redacteur bij Knack.

In het diepste binnenste van de aarde kan goud gevormd worden.

Ongeveer 130 miljoen jaar geleden, toen dinosaurussen de aarde nog domineerden, werden twee neutronensterren zo sterk tot elkaar aangetrokken dat ze in elkaar opgingen. Neutronensterren zijn uiterst zwaar: een theelepeltje van hun materie zou 100 miljoen ton wegen. Vlak voor hun versmelting draaiden ze 500 keer per seconde rond elkaar, om finaal een zwart gat te vormen. De versmelting stuurde schokgolven door de ruimte: wetenschappers hebben die opgepikt als zwaartekrachtgolven.

Hun waarneming leverde publicaties op in onder meer Nature en Science. De merger creëerde een massa zware elementen, zoals uranium, platina en goud. De extreem hoge temperaturen die met de botsing gepaard gingen, zouden een hoeveelheid goud opgeleverd hebben gelijk aan de massa van de aarde. Het werd de ruimte in geslingerd voor lange omzwervingen.

Een studie in Nature Communications toonde aan dat goud ook gevormd kan worden in het diepste binnenste van de aarde. In overblijfselen van vulkanische uitbarstingen in Zuid-Amerika zijn relicten gevonden van goud dat waarschijnlijk honderden miljoenen jaren geleden is gevormd, in een diep gelegen geologische alchemistische oven. Als aardlagen uit het hart van de aarde door geologische processen aan de oppervlakte komen, kunnen we dat edelmetaal opdelven.