Gezond lichaam bevat meer dan 10.000 microbensoorten

Er zijn 10 keer zoveel microben in het menselijke lichaam aanwezig dan het aantal cellen in ons lichaam.

Voor het eerst zijn de bacteriepopulaties in en op het menselijk lichaam in kaart gebracht. Het gaat om meer dan 10.000 verschillende soorten microben, zo blijkt uit een studie die gepubliceerd werd in het gezaghebbende tijdschrift Nature.

Het onderzoek, uitgevoerd met de hulp van Brusselse wetenschappers van het Vlaams Instituut voor Biotechnologie (VIB), kan leiden tot nieuwe inzichten over hoe micro-organismen de mens ziek maken.

Tussen al die bacteriën is er voortdurend interactie, zo stelden de VIB-onderzoekers Karoline Faust en Jeroen Raes, verbonden aan de VUB, vast. “De bacteriën in de verschillende ‘ecosystemen’ van ons lichaam gedragen zich net als dieren of mensen in populaties”, zegt Raes. “Ze kunnen harmonieus samenwerken om complexe moleculen af te breken, maar soms is het ook pure oorlog voor bepaalde voedingsstoffen.”

Verstoorde ecosystemen

Bijna iedereen heeft ook ziekteverwekkende micro-organismen in het lichaam, vaak zonder ziek te worden. De onderzoekers hopen meer inzicht te kunnen verwerven in hoe de ecosysteemnetwerken verstoord raken in ziekten en wat ze kunnen doen om ze te herstellen.

Om de bacteriepopulaties in kaart te brengen, werden er stalen genomen van 242 vrijwilligers (129 mannen en 113 vrouwen). Bij de mannen werden er van vijftien plaatsen op het lichaam stalen genomen, bij de vrouwen van achttien. Daarbij onder meer mond, neus, huid en darmen. (Belga/TE)