Hoe ouder je wordt, hoe moeilijker je het krijgt om je te concentreren op een gesprek in een drukke omgeving, zoals op een receptie. Onderzoek van neuroloog Marc Vander Ghinst (ULB) en zijn collega's toont nu aan dat hetzelfde ook voor kinderen opgaat.
...

Hoe ouder je wordt, hoe moeilijker je het krijgt om je te concentreren op een gesprek in een drukke omgeving, zoals op een receptie. Onderzoek van neuroloog Marc Vander Ghinst (ULB) en zijn collega's toont nu aan dat hetzelfde ook voor kinderen opgaat. In The Journal of Neuroscience beschrijven ze hersenmechanismen die een rol spelen in het minder goede functioneren van jonge hersenen in drukke omstandigheden. Jonge hersenen zijn nog onvoldoende getraind om het ritme te volgen van de woorden en zinnen gesproken door de stem waarnaar ze moeten luisteren. Daardoor spelen ze die geregeld kwijt in het achtergrondlawaai. Ook andere vermogens waardoor ze naar één stem kunnen blijven luisteren, hebben tijd nodig om zich te ontwikkelen. De onderzoekers menen dat hun bevindingen ontwikkelingsstoornissen als dyslexie kunnen helpen begrijpen. In Science Advances beschrijven andere wetenschappers de ontwikkeling van een hoorapparaat dat één stem in een luidruchtig gezelschap kan 'vasthouden'. Veel hoorapparaten functioneren niet naar behoren als ze te veel geluidsprikkels te verwerken krijgen. Het nieuwe ontwerp steunt op de detectie van specifieke hersengolven die aangeven naar welke stem hun drager aan het luisteren is. Op basis van die signalen gaat het gehoorapparaat zich op die stem richten en het geluid ervan versterken. Er is wel nog werk om het geheel 'verkoopbaar' te maken. Zo moeten de elektroden voor de connectie met de hersenen nog in het apparaat gebouwd worden.