Gedaan met jojo-diëten

© iStock
Dirk Draulans
Dirk Draulans Bioloog en redacteur bij Knack.

De specifieke samenstelling van de darmflora kan verklaren waarom sommige mensen na een dieet snel weer bij hun oude gewicht uitkomen. Ingrijpen op de darmflora kan in de toekomst misschien een oplossing bieden voor mensen wiens gewicht steevast jojoot.

Darmbacteriën kunnen nuttig zijn in de strijd tegen diabetes en overgewicht. Microbioloog Patrice Cani van de UCL en zijn collega’s melden in Nature Medicine dat ze in staat zijn om bij muizen problemen als diabetes en obesitas te voorkomen door gebruik te maken van een eiwit uit een darmbacterie. Ze ontdekten het belang van het eiwit, nadat ze de bacterie in kwestie – Akkermansia geheten – door pasteurisatie (verhitting tot 70 °C) buiten werking hadden gesteld.

De samenstelling van de darmflora speelt een rol bij overgewicht.

De bacterie bleek na verhitting dubbel zo efficiënt in het bestrijden van de aandoeningen bij muizen. Het systeem wordt nu getest in klinische proeven bij mensen, maar of de symptomen van de ziektes worden teruggedrongen, moet nog blijken. De wetenschappers stelden vast dat een specifiek eiwit op de wand van de bacterie actief bleef na de pasteurisatie. Als kan worden bevestigd dat dit eiwit de gunstige effecten genereert, kunnen er misschien efficiëntere behandelingen uit voortvloeien dan een kuur met gepasteuriseerde bacteriën. Het eiwit zou ook nuttig zijn in de strijd tegen andere problemen, zoals darmontstekingen.

De specifieke samenstelling van de darmflora speelt ook een rol bij overgewicht, rapporteren onderzoekers in Nature. Ze kan verklaren waarom sommige mensen na een dieet snel weer bij hun oude gewicht uitkomen. Ingrijpen op de darmflora kan misschien een oplossing bieden.