Onderzoekster Eva Tyteca van het Departement Verpleeg- en Vroedkunde aan de Erasmushogeschool in Brussel organiseert levensechte simulaties van bevallingen voor toekomstige vroedvrouwen (en -mannen) om tot een betere zorgverlening te komen. Ze doet dat va...

Onderzoekster Eva Tyteca van het Departement Verpleeg- en Vroedkunde aan de Erasmushogeschool in Brussel organiseert levensechte simulaties van bevallingen voor toekomstige vroedvrouwen (en -mannen) om tot een betere zorgverlening te komen. Ze doet dat vanuit het 'Skillslab' van de VUB, waarin studenten kunnen oefenen op levensechte poppen die patiënten met verschillende types van gezondheidsproblemen simuleren. Een pop kan vanuit een aanpalende kamer door een begeleider worden aangestuurd - ze kan zelfs spreken - om de student te testen. Zo wil men de toekomstige artsen en verpleegkundigen beter voorbereiden op wat hen te wachten staat. Uit een analyse van Joeri Vermeulen en zijn collega's in het vakblad Women and Birth blijkt de methode een positief effect te hebben op studenten die een bevalling moeten assisteren. Zowel hun competentie als hun vertrouwen lag hoger na zo'n levensechte training, ondanks het feit dat ze tijdens de oefening geconfronteerd werden met twijfels en moeilijke momenten. In The Journal of Clinical Nursing beschreven Imgard Coppens en haar collega's het positieve effect van levensechte simulaties bij het aanleren van reanimatietechnieken. De proeven op poppen, hoe levensecht ook, worden waar nodig wel aangevuld met rollenspellen.