Vanaf december zullen vier zelfrijdende treinen sporen op het treinnetwerk rond de Noord-Duitse stad Hamburg. De kostprijs van het project om de stedelijke 'S-Bahntreinen' te moderniseren, bedraagt 60 miljoen euro.

De trein maakt gebruik van dezelfde sporen als reguliere treinen en heeft dus geen eigen netwerk nodig. Wanneer de trein binnenkort passagiers zal vervoeren, zal een machinist om veiligheidsredenen aanwezig zijn, maar de trein voert alle manoeuvres autonoom uit.

Met het nieuwe systeem willen de Duitsers 30 procent meer passagies vervoeren, maar tegelijk ook 30 procent minder energie verbruiken, aldus Roland Busch van Siemens.

Ook Frankrijk plant om zelfrijdende treins in gebruik te nemen. Samen met bedrijven Alstom, Bosch en Thales hoopt de Franse spoorwegmaatschappij SNCF om in 2023 met een prototype naar buiten te komen.

Vanaf december zullen vier zelfrijdende treinen sporen op het treinnetwerk rond de Noord-Duitse stad Hamburg. De kostprijs van het project om de stedelijke 'S-Bahntreinen' te moderniseren, bedraagt 60 miljoen euro. De trein maakt gebruik van dezelfde sporen als reguliere treinen en heeft dus geen eigen netwerk nodig. Wanneer de trein binnenkort passagiers zal vervoeren, zal een machinist om veiligheidsredenen aanwezig zijn, maar de trein voert alle manoeuvres autonoom uit. Met het nieuwe systeem willen de Duitsers 30 procent meer passagies vervoeren, maar tegelijk ook 30 procent minder energie verbruiken, aldus Roland Busch van Siemens.Ook Frankrijk plant om zelfrijdende treins in gebruik te nemen. Samen met bedrijven Alstom, Bosch en Thales hoopt de Franse spoorwegmaatschappij SNCF om in 2023 met een prototype naar buiten te komen.