Eerste dinosaurusfossiel gevonden in Maleisië

© Reuters
Wided Bouchrika
Wided Bouchrika Freelancejournaliste

In Maleisië is voor het eerst een dinosaurusfossiel gevonden. Het gaat over een tand van een visetende karnivoor die ongeveer 75 miljoen jaar oud zou zijn.

Een Maleisische universiteit onthulde de ontdekking van het eerste dinosaurusfossiel in het land. De tand van een visetend roofdier wordt rond 75 miljoen jaar oud geschat.

Een team van Maleisische en Japanse paleontologen ontdekte het fossiel na bijna twee jaar graven in het centraal gelegen Pahang. Wetenschappers voorspellen dat er nog ontdekkingen kunnen volgen.

Geheime vindplaats

De tand is 23 millimeter groot en behoort toe aan de ‘spinosaurid’, een visetende karnivoor. Het fossiel werd gevonden in een steen uit het Mesozoïcumtijdperk van 145 tot 75 miljoen jaar geleden.

De onderzoekers verwachten dat er nog veel overblijfselen van dinosaurussen in Maleisië verborgen liggen. De zoektocht wordt voortgezet en zal waarschijnlijk uitgebreid worden tot groter veldonderzoek in de hoop belangrijkere ontdekkingen te doen.

Ter bescherming wordt de vindplaats van het fossiel geheim gehouden. Aan de studie werkten onderzoekers van de Universiteit van Malaya in Maleisië en de Waseda en Kumamoto universiteiten in Japan mee.