De wetenschap geeft antwoord: zo vermijden we files

© Thinkstock
Trui Engels
Trui Engels Journalist Knack

Niet alleen het omdraaien van de pijlen op de verkeersborden kan files inkorten. Ook de volgende maatregelen bieden een oplossing voor ons fileprobleem.

Pijltjes die omhoog wijzen in plaats van omlaag. Die kleine aanpassing op de blauwe borden boven de autowegen kan de files met een halfuur inkorten, zo bleek onlangs uit Nederlands onderzoek. Pijlen die naar beneden wijzen – zoals nu op alle blauwe borden in Vlaanderen – vertellen iets over de bestemming op dát moment en op dié plaats, terwijl pijlen die naar boven wijzen iets zeggen over wat er aankomt over een langere afstand.

Met de nieuwe bewegwijzering neemt de gemiddelde rijsnelheid met 10 kilometer per uur toe en neemt de file een halfuur eerder af. Nederland is nu alle borden boven de autowegen aan het vervangen en ook in Duitsland en Zweden is de verandering ingezet. In Antwerpen loopt een proefproject.

‘Spookblokkage’

De Nederlandse onderzoekers zijn niet de enigen die zich over de problematiek van de steeds toenemende files bogen. Wetenschappers doen dit al sinds de jaren 30. Vorig jaar nog kwam Berthold Horn, computerwetenschapper aan het Massachusetts Institute of Technology (MIT), tot de conclusie dat de meeste files ontstaan door het bruusk remmen van één chauffeur dat zich vervolgens snel doorheen een rij auto’s verspreidt. Het gaat dan niet om een ongeval of om een flessenhals, maar om een eenvoudige ‘spookblokkage’, de files die zogezegd ‘zonder enige reden ontstaan’ en al even mysterieus verdwijnen en pendelaars gefrustreerd achterlaten.

De computerspecialist ontwikkelde een algoritme dat aantoont dat het verkeer beter doorstroomt als mensen bepaalde regels in acht nemen. Dit kan u doen om te helpen:

– Houd de wagen achter u steeds in de gaten en houd eenzelfde afstand tussen de voorliggende wagen als tussen de achterliggende wagen. Zodoende geeft u de blokkering niet door wanneer de auto voor u kortstondig op de rem gaat staan.

– Rijd aan eenzelfde snelheid als de wagens rondom u. Versnellen om op een voorliggende wagen in te lopen, zal resulteren in remmen of het veranderen van rijbaan. Dat kan er dan weer voor zorgen dat een andere chauffeur plots moet vertragen.

– Koop een auto met een zogenaamde ‘adaptive cruise control’, een systeem dat verder bouwt op de reeds bestaande cruise control en zonder enige vorm van communicatie met andere voertuigen in staat is om de snelheid en volgafstand te regelen. Het ‘bilateral control’-systeem van Berthold Horn gaat zelfs nog een stapje verder en bevat ook een camera of sensoren aan de achterkant van de wagen om ook de afstand met de achterliggende wagen te regelen. Een voorwaarde daarbij is echter dat de meerderheid van de auto’s op de weg dit systeem integreren.

De studie van Berthold Horn leest u hier

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content