De kwantumcomputer komt eraan

© .
Dirk Draulans
Dirk Draulans Bioloog en redacteur bij Knack.

Onze bestaande computers botsen stilaan op de grenzen van de fysische kennis. De kwantumcomputer wordt dan de volgende stap.

Onze computers kunnen moeilijk nóg compacter en tegelijk sneller worden dan vandaag. Willen ingenieurs de grenzen verder verleggen, dan moeten ze op veel kleinere schaal gaan kijken. Zo belanden ze in de wondere wereld van de kwantumfysica. Fysicus Lieven Vandersypen van de Technische Universiteit Delft en zijn collega’s beschrijven in Nature de ontwikkeling van ‘kwantummateriaal’ waardoor je gemakkelijker inzicht in de kwantumeigenschappen van elektronen kunt krijgen. De onderzoekers hebben het kwantumgedrag van enkele elektronen als het ware nagebootst om het beter te begrijpen. Onderzoek van kwantumsystemen moet niet alleen uitmonden in ultrasnelle kwantumcomputers, maar ook in hyperefficiënte supergeleidende materialen met tal van toepassingen.

In Science Advances stellen fysicus Nathan Goldman van de Université libre de Bruxelles en zijn collega’s een kwantumsysteem voor dat, als je het verhit, een bron van exotische materiedeeltjes wordt. Ze denken daarbij aan een ultrakoud gas van atomen die vastzitten in een speciaal rooster gecreëerd door licht. Er zou een rechtstreeks verband zijn tussen de mate van verhitting en de uitstoot van vreemde partikels door het materiaal.