Chinese wetenschappers manipuleren voor tweede maal embryo’s

Wetenschappers en ethici reageren ongerust op het nieuws dat een Chinees team door middel van genetische manipulatie embryo’s aidsbestendig willen maken.

In wetenschappelijke milieus is ophef ontstaan nadat aan het licht kwam dat Chinese onderzoekers door middel van genetische manipulatie embryo’s ‘aidsbestendig’ wilden maken. Dat schrijft de Volkskrant op basis van interviews in het tijdschrift Nature.

Door enkele genetisch wijzigingen, kun je baby’s samenstellen die resistent zijn tegen hiv, het virus dat aids veroorzaakt. Tot die conclusie kwam Yong Fan van de Universiteit van Guangzhou. En hoewel zijn onderzoek puur theoretisch was, er werden geen echte baby’s geboren tijdens het experiment, is niet iedereen enthousiast. ‘Dit is spelen met menselijke embryo’s’, reageert de Japanse bio-ethicus Tetsuya Ishii bezorgd.

Superbaby’s

Zijn achterdocht wordt gedeeld door verschillende collega-wetenschappers. Wetenschappers vrezen dat gen-wijzigingsonderzoek bij humane embryo’s zal leiden tot onveilig of onethisch gebruik van de techniek. Ze zijn namelijk bang voor misbruiken, dat er zo superbaby’s worden gecreëerd met bijvoorbeeld meer spieren. Of baby’s die intelligenter zijn dan gemiddeld.

Nochtans spraken internationale wetenschappers af om geen dna-technieken te testen op ‘zelfgemaakte’ baby’s. Dit moratorium kwam er nadat in april 2015 een ander team Chinese wetenschappers voor het eerst in de geschiedenis de genen van menselijke embryo’s wijzigden. Ook China ging schaafde zich toen achter dit ethische akkoord.

Rest-embryo’s

Ishii bevestigt dan ook dat het team van Yong Fan geen fouten beging wat de onderzoeksmethode betreft. Ze manipuleerden defecte ‘rest-embryo’s. Dit zijn embryo’s die overblijven na een ivf-behandeling en sowieso niet zouden uitgroeien tot een werkelijk levend wezen.

De wetenschappers vernietigden het specifieke gen waardoor de mens hiv kan oplopen. Mensen die dit gendefect van nature zouden hebben, zijn immuun voor hiv, aldus de Volkskrant.

Los van de eventuele ethische bezwaren, leverde het experiment voorlopig niet veel concrete resultaten op. Slechts bij 4 van de 26 embryo’s slaagde de proef en soms maar gedeeltelijk. (AVE)