Chinese schedel ‘wijst op soort die dichter bij de mens stond dan neanderthaler’

Beeld van een virtuele reconstructie van de schedel

De neanderthaler zou uiteindelijk niet de dichtste verwant van de moderne mens zijn. Wetenschappers die een in China gevonden fossiel van een schedel onderzochten, zeggen dat de schedel van een nieuwe prehistorische mensensoort is, die minder ver van ons staat dan de neanderthaler.

De schedel uit Harbin is het best bewaarde fossiel uit het Midden-Pleistoceen, zo zeggen de vorsers, die hun werk vrijdag in het tijdschrift The Innovation publiceerden. Hij dateert van ongeveer 146.000 jaar geleden. ‘In onze analyses is de Harbin-groep meer verwant met de homo sapiens dan de neanderthaler’, zei Chris Stringer aan het Franse persbureau AFP. Hij is paleoantropoloog bij het natuurhistorisch museum van Londen en een van de auteurs van de studie.

Het geslacht Homo groepeert talrijke uitgestorven soorten, waaronder de neanderthaler, en onze overlevende soort, de homo sapiens. De nieuwe soort werd homo longi gedoopt, wat letterlijk ‘drakenman’ betekent en afgeleid is van de naam van de provincie waarin hij gevonden werd.

Intense koude