Belgisch onderzoeksteam vindt drie skeletten van baby dino’s

Beeld van een gevonden dino-skelet © PLOS ONE

Wetenschappers van de UGent en het Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen hebben in Mongolië drie skeletten ontdekt van babydinosaurussen die zich nog in of bijna in het ei bevonden toen ze gestorven zijn.

De wetenschappers, onder leiding van Leonard Dewaele, deden de ontdekking in de Gobi-woestijn. Het gaat om de Saurolophus angustirostris, een geslacht van dinosauriërs dat 70 tot 68 miljoen jaar geleden, in het late Krijt, leefde in het gebied van het huidige Noord-Amerika en Azië. Ze konden tot twaalf meter groot worden en twee ton wegen. Er werden ook twee eierschalen gevonden.

De babydino’s bevonden zich waarschijnlijk in hun nest, op een zandbank van een rivier, toen ze stierven, denken de paleontologen. Het werk van de Belgische wetenschappers staat beschreven in het Amerikaanse vakblad PLOS ONE.

De wetenschappers kunnen niet uitmaken of de baby’s nog in het ei zaten, dan wel net uit het ei aan het kruipen waren op het moment van hun overlijden.

Drakengraf

De regio is bekend voor zijn rijkdom in fossielen, en op de exacte vindplaats, het ‘Drakengraf’, zijn al meerdere vondsten gedaan.

De Saurolophus angustirostris is bekend voor de kam op zijn kop en wordt in het Frans ook als kamhagedis omschreven.

De kam was bij de teruggevonden boorlingen nog nauwelijks ontwikkeld, wat dan weer iets leert over de groei van de dieren.

(Belga/RR)