Astronomen zagen mogelijk voor het eerst geboorte van een planeet

© Reuters

Astronomen van de European Southern Observatory hebben mogelijk voor het eerst de geboorte van een planeet kunnen observeren.

Een internationaal team van astronomen heeft waarschijnlijk voor het eerst een planeet-in-wording kunnen aanschouwen. Dat meldt de European Southern Observatory (ESO).

De vermoedelijke planeet-in-wording werd ontdekt in een schijf van gas en stof rond de jonge ster HD 100546, een relatief nabije ster op 335 lichtjaar van de aarde. “De kandidaat-planeet, die nog ingebed is in de materieschijf rond de jonge ster, zou een gasplaneet van het kaliber Jupiter zijn”, aldus de ESO.

Kraamkamer

Planeetvorming is een vraagstuk dat tot nu toe vooral met computersimulaties wordt aangepakt, zegt astronoom Sascha Quanz, die het team leidt. “Als onze ontdekking inderdaad een planeet-in-wording is, zullen wetenschappers voor het eerst in de gelegenheid zijn om het planeetvormingsproces, en de interactie tussen een planeet-in-wording en zijn kraamkamer in een zeer vroeg stadium te onderzoeken.”

De hypothese van een kandidaat-planeet moet nog worden bevestigd, maar het is “de meest waarschijnlijke verklaring”, luidt het nog.

Gasplaneten

Volgens de huidige inzichten groeien gasplaneten aan door een deel van het gas en stof op te nemen dat na de vorming van een ster is overgebleven. De ontdekking werd gedaan dankzij de “Very Large Telescope” van ESO, de krachtigste telescoop ter wereld, die staat opgesteld in het noorden van Chili.

ESO is de belangrijkste intergouvernementele astronomische organisatie in Europa. Ze wordt ondersteund door vijftien landen, waaronder België. (Belga/EE)