Alweer nieuw bewijs voor buitenaards leven?

Een wetenschapper van de Nasa heeft het debat over het al dan niet bestaan van aliens nieuw leven ingeblazen.

Richard Hoover van de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA beweert in de Journal of Cosmology gefossiliseerde vormen van buitenaards leven te hebben aangetroffen in fragmenten van een zeldzame meteoriet die op de Aarde landde. Het gaat meerbepaald om op wormen of algen gelijkende bacteriën.

Hoover is ervan overtuigd dat de bacteriën in de ruimte zijn ontstaan, omdat de fossielen geen stikstof bevatten. “De implicaties zijn dat het leven overal is en dat het leven op aarde mogelijk afkomstig is van andere planeten”, schrijft Hoover.

Sceptisch
Hoover is niet de eerste die over ET-leven in meteorieten schrijft. In 1996 beweerden NASA-wetenschappers ook al dat een op Antarctica ontdekte meteoriet bacteriën bevatte die mogelijk op Mars waren gevormd. Het wetenschappelijke debat over die claim is nog steeds aan de gang.

Ook op de ontdekking van Hoover wordt sceptisch gereageerd. Hoover is alleszins geen charlatan: hij is een “zeer gerespecteerd wetenschapper en astrobioloog met een uitmuntende staat van dienst bij de Nasa”, schrijft de hoofdredacteur van het Journal op Cosmology, Rudy Schild. Het magazine vroeg aan 100 experts en 5.000 wetenschappers om het onderzoek kritisch te analyseren en hun bevindingen bekend te maken.