Aarde krijgt nieuw adres in het heelal

Voor wie ons zoekt: 'Zonnestelsel, Melkweg, Laniakea, Universum' © Reuters
Trui Engels
Trui Engels Journalist Knack

U hoeft er nog niet meteen uw identiteitskaart voor te veranderen, maar de mensheid woont sinds kort op een nieuw adres.

‘Aarde, zonnestelsel, Melkweg, Laniakea, het Universum’. Dat is het nieuwe kosmische adres van de mensheid. Met de toevoeging van Laniakea wordt de Melkweg in een supercluster gesitueerd die een spectaculair web van sterren en planeten vormt in ons stukje universum over een afstand van 520 miljoen lichtjaren.

De naam Laniakea betekent ‘onmetelijke hemel’ in het Hawaïaans en bevat 100.000 gigantische sterrenstelsels, waaronder de Lokale Supercluster, waarvan de Melkweg deel uitmaakt. Die ligt in de verre uiteinden van Laniakea nabij de grens met een andere supercluster van sterrenstelsels, de Perseus-Pisces-supercluster.

Astronomen weten al langer dan net zoals ons zonnestelsel deel uitmaakt van de Melkweg, de Melkweg zelf ook tot een nog grotere kosmische structuur behoort. Maar hun pogingen om die grotere structuur te identificeren mislukten steeds omdat het onmogelijk was om uit te maken waar de ene sterrenstelselcluster begon en de andere eindigde.

Een internationaal team van astronomen van de universiteit van Hawaï in Honolulu berekenden de posities en bewegingen van meer dan 8.000 sterrenstelsels. Zo konden ze zien welk sterrenstelsel er in de greep van welke cluster zit. Aan de hand van die gegevens maakten ze een driedimensionale kaart op.

Hun onderzoek werd gepubliceerd in het wetenschappelijk vakblad Nature.