Winnaar World Press Photo 2013 blijkt gephotoshopt

© Paul Hansen - World Press Photo

De winnende foto van de World Press Photo 2013-wedstrijd zou een samenstelling van foto’s zijn. Dat de fotograaf het ruwe basisbestand van zijn foto nog niet heeft prijsgegeven, versterkt de kritiek.

De winnende foto van de prestigieuze World Press Photo-wedstrijd van 2013 zou een samenstelling zijn van verschillende foto’s. Dat fotograaf Paul Hansen het ruwe basisbestand van zijn foto nog steeds niet heeft prijsgegeven, versterkt de kritiek.

De foto, met de titel ‘Gaza Burial’ zou genomen zijn op 20 november 2012 door fotograaf Paul Hansen, die in Gaza-stad was op het moment dat het Israëlische leger een vergeldingsactie uitvoerde voor een Palestijnse raketaanval. Op de foto is te zien hoe twee jonge slachtoffers van de Israëlisch aanval ten grave worden gedragen.

Dat beeld zou volgens experten een samenstelling zijn van drie verschillende foto’s, die op verschillende plaatsen aan elkaar werden geplakt. Daarna zou de fotograaf ook de gezichten van de rouwende familieleden hebben bewerkt. Dat concludeerde forensisch beeldanalyst Neal Krawets na een analyse van de foto.

Zware manipulatie

Uit een analyse van het de XMP-gegevens, die de bewerkingsgeschiedenis van fotobestanden bijhouden, bleek dat de basisfoto op 20 november in Photoshop werd geopend. Op 4 januari 2013 werden er nog twee andere ruwe foto’s aan het origineel toegevoegd. Die datum, enkele weken voor de deadline van de World Press Award, zou erop wijzen dat de foto speciaal voor de wedstrijd werd bewerkt.

Daarnaast werd een pixelanalyse uitgevoerd. Die toonde aan dat verschillende delen van de foto sporen van zware manipulatie vertoonden. De fotograaf zou onder meer de gezichten van de rouwende spectaculair hebben verlicht. Bovendien komt de hoge positie van de zon op de foto, opmerkelijk voor een winterochtend, niet overeen met de schaduwen op de muur.

Fotograaf Paul Hansen: ‘Geen vervalsing’

Hansen zelf liet in een reactie aan de nieuwssite news.com.au weten dat ‘de foto zeker geen samenstelling of vervalsing is’. Hansen ontkende ook dat hij de originele foto had gemanipuleerd omdat het beeld te duister was. ‘Bij het uitbalanceren van het ongelijke licht in het steegje heb ik enkel de natuurlijke lichtinval gebruikt, om zo weer te geven wat het oog waarneemt’, zegt Hansen.

Het voorval roept de vraag op in welke mate een fotograaf een beeld mag aanpassen. The World Press Association hanteert een strikte regel daaromtrent: ‘De inhoud van foto’s van niet worden aangepast en enkel retoucheren conform de huidige sectornormen is toegelaten.’ De organiseerde heeft nog niet op de aantijgingen gereageerd. (JDW)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content