Dat heeft een verantwoordelijk bij het United States Trade Representative, bevoegd voor de Amerikaanse handelspolitiek, woensdag aangekondigd. De beslissing komt er nadat de Wereldhandelsorganisatie (WTO) eerder op de dag besliste dat de VS voor 7,5 miljard dollar (6,9 miljard euro) importheffingen mogen opleggen aan de EU, in een zaak rond vermoedelijke Europese overheidssteun aan vliegtuigbouwer Airbus.

De douanetarieven zijn van toepassing vanaf 18 oktober op een reeks Europese goederen, onder meer vliegtuigen, zuivelproducten en landbouwproducten, maar 'de meeste zullen worden toegepast op invoer uit Frankrijk, Duitsland, Spanje en het Verenigd Koninkrijk, de vier landen achter de illegale subsidies', aldus de Amerikaanse handelsgezant Robert Lightizer in een verklaring. Door symbolische producten (Italiaanse parmezaan of Spaanse olijfolie) te kiezen, wil Washington druk uitoefenen voor een snelle oplossing, klinkt het. Washington zal geen 100 pct importheffing vragen, hoewel de beslissing van de WTO dat wel toelaat.

Cecilia Malmström, Europees commissaris voor Handel, gaf eerder al aan dat Amerikaanse sancties 'kortzichtig en contraproductief' zouden zijn. Brussel hoopt in onderhandelingen tot een akkoord te komen over welke steun mogelijk is voor vliegtuigbouwers. Daarnaast wil de EU van zijn kant ook heffingen ter waarde van enkele miljarden euro's heffen, op vliegtuigonderdelen maar ook op tomatenketchup en spelconsoles. Bij de WTO loopt nog een procedure over Amerikaanse staatssteun voor Boeing. Daarover wordt begin 2020 een uitspraak verwacht.

Trump spreekt van 'grote overwinning'

De Amerikaanse president Donald Trump noemde de beslissing van de WTO ondertussen 'een grote overwinning voor de Verenigde Staten'. Trump sprak van een 'big win' voor de VS op de persconferentie die hij woensdag in het Witte Huis gaf samen met zijn Finse collega Sauli Niinistö. 'De WTO is veel beter voor ons, sinds ik president ben geworden', zei Trump nog op de persconferentie.

Lightizer zei woensdag nog steeds te verwachten dat er een oplossing met Brussel uit de bus komt. 'We hopen onderhandelingen te starten met de Europese Unie om dit conflict op te lossen in het voordeel van de Amerikaanse werknemers', aldus Lighthizer in een verklaring.

De zaak waar de sancties uit voortvloeien, draait om de al veertien jaar durende ruzie tussen de Verenigde Staten en de Europese Unie over vermoedelijke overheidssteun aan vliegtuigbouwer Airbus. De Amerikaanse handelsvertegenwoordigers schatten dat de VS hierdoor jaarlijks zo'n 11 miljard dollar schade lijden. Europeanen beweren op hun beurt dat de VS het Amerikaanse Boeing op oneerlijke wijze steunen.