Waarom 305 passagiers de crash in San Francisco konden overleven

© Reuters

Als je de beelden van het gecrashte vliegtuig op de luchthaven van San Francisco ziet, is het haast niet te geloven dat er 305 mensen het ongeval overleefden.

De Boeing 777 van Asiana Airlines voerde op de internationale luchthaven van San Francisco een mislukte landing uit waarbij het toestel zijn staart verloor. Van de 307 mensen aan boord, kwamen er slechts 2 om het leven. De dodelijke slachtoffers zijn twee 16-jarige Chinese meisjes die achterin het toestel zaten. Daarnaast vielen 182 gewonden.

Te traag
Wat de technische kant van de crash betreft weten we ondertussen dat het vliegtuig te traag vloog op het moment dat de landingsbaan benaderd werd. Anderhalve seconde voor de mislukte landing had de piloot aan de controletoren de toelating gevraagd om niet te landen en opnieuw hoogte te winnen, zodat er later een nieuwe poging tot landen ondernomen kon worden. Te laat, zo bleek. Het toestel botste met zijn staart tegen de grond en crashte.

Als je het uitgebrande wrak ziet liggen naast de landingsbaan, kan je niet anders dan verbaasd zijn dat 289 passagiers en 16 bemanningsleden van vlucht OZ214 het ongeval hebben kunnen overleven.

Het toont alvast aan dat men een vliegtuigcrash wel degelijk kan overleven. Op voorwaarde dat de bemanningsleden goed getraind zijn en de passagiers weten wat ze moeten doen in een noodgeval.
90 seconden
Het is bijvoorbeeld van essentieel belang dat passagiers weten waar de dichtstbijzijnde nooduitgang is, dat ze hun persoonlijke spullen achterlaten en het vliegtuig snel en georganiseerd verlaten. Een Boeing 777 is immers op zo’n manier gebouwd dat iedereen het vliegtuig kan verlaten binnen de 90 seconden, zelfs al zijn de helft van de deuren niet operatief, wat het geval was bij de Asiana vlucht.

Als we al iets van dit tragisch incident kunnen leren, is het dat we de belangrijke veiligheidsinstructies aan het begin van elke vlucht die we nemen, niet mogen negeren. Die veiligheidsinstructies zijn er niet zomaar. Kijk dus steeds waar de dichtstbijzijnde nooduitgang is wanneer je aan boord van een vliegtuig gaat. (TE)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content