Waar zijn de data van verdwenen Boeing 777? ‘Iemand is duidelijk aan het liegen’

Zoektocht naar verdwenen Boeing 777 van Malaysia Airlines © REUTERS
Annelies Van Erp
Annelies Van Erp Medewerker van ngo Memisa

De gegevens van de verdwenen Boeing 777, waarop de grootschalige zoekoperatie in de Indische Oceaan werd gebaseerd, zijn ‘kwijt’. Zowel Maleisië, Australië als Inmarsat (satellietbedrijf), ontkennen de data te bezitten. ‘Iemand is duidelijk aan het liegen.’

Meer dan zeventig dagen nadat de Boeing 777 van Malaysia Airlines spoorloos van de radar verdween, weerklinkt de kritiek van familieleden én wetenschappers steeds luider. Ze willen duidelijkheid over de satellietgegevens. Want het zoekgebied in de Indische Oceaan werd afgebakend op basis van technische gegevens waaruit bleek dat het vliegtuig nog zo’n 5 uur in de lucht hing, voor het neerstortte. Die gegevens werden gecommuniceerd, maar een tastbaar bewijs daarvan (de satellietgegevens) werd nog niet in de openbaarheid gebracht.

Maar bij wie zitten die gegevens en wie is verantwoordelijk voor het openbaar maken? De Maleisische overheid was erg snel om de verantwoordelijkheid van zich af te schuiven. Zo maakte het Maleisische ministerie van Verkeer bekend dat ze de data van de satellietcommunicatie van het vliegtuig niet bezitten, meldt CNN.

“De gegevens zijn het bezit van het Britse satellietbedrijf Inmarsat, dus als iemand ze moet verspreiden en openbaar maken is het niet Maleisië, Australië of Malaysian Airlines, maar wel Inmarsat”, reageert de Maleisische minister van Verkeer Hishammuddin Hussein.

Ook de Australische overheid liet aan CNN weten dat ze niet in het bezit is van de gegevens. Maar Inmarsat , eigenaar van de satellieten, benadrukt op haar beurt dat de gegevens al lang zijn overgedragen aan de onderzoekers. “De gegevens werden reeds aan de onderzoekers overgedragen in de eerste fase van het onderzoek”, verklaart Chris Mclaughlin van Inmarsat. “De onderzoekers zelf moeten beslissen of deze data openbaar wordt gemaakt of niet en zo ja wanneer.”

‘Iemand is duidelijk aan het liegen’

“Ik weet niet wie ik moet geloven”, zegt de luchtvaartexpert van CNN Miles O’Brien. Maar volgens hem is het vrij duidelijk dat iemand aan het liegen is. “Je zou bijna denken dat er iets in de gegevens staat dat de wereld niet mag zien.”

Nochtans liet de Maleisische overheid al meermaals weten dat het land niets te verbergen heeft en zijn uiterste best doet om antwoorden te vinden. “Daarom hebben we ook onmiddellijk een internationaal team van onderzoekers samengesteld”, klinkt het. Maar niet iedereen gelooft in de oprechtheid van die woorden. Eerder stelde piloot Filip van Rossem al vragen bij de ‘gebrekkige’ communicatie van Maleisië.

En toen het Maleisische ministerie van Verkeer een voorlopig rapport indiende bij de Internationale Organisatie voor Burgerluchtvaart, een VN-organisatie, hekelde CNN vooral wat er niet in stond. “Het is erg frappant dat in alle talen wordt gezwegen over de eerste vier uur. Waarom startte Maleisië pas een zoekactie op, vier uur nadat de Boeing van de radar verdween?”

Defecte communicatieapparaten

Na een vruchteloze speurtocht van meer dan twee maanden, vragen verschillende overheden nu raad aan commerciële bedrijven om hen bij te staan bij de zoektocht naar MH370. De zoektocht vanuit de lucht ligt al enkele weken stil en ook de zoektocht onderwater werd deze week abrupt beëindigd omwille van twee technische problemen. De duikboten kampen met defecte communicatieapparaten.

De Boeing 777 van Malaysia Airlines verdween op 8 maart spoorloos van de radar. Aan boord waren 239 passagiers, waaronder voornamelijk Chinezen. Verkenningsvliegtuigen hebben tijdens meer dan 330 vluchten in een zeegebied van 4,5 miljoen vierkante kilometer niets ontdekt. Een onderzeeër speurde eveneens zonder succes 400 vierkante kilometer zeebodem af.

Partner Content