VS gooide haast waterstofbom op North Carolina

Een Amerikaanse B52-bommenwerper van het type dat in 1961 twee waterstofbommen verloor boven North Carolina. © REUTERS
Tom Vandyck
Tom Vandyck Tot 2014 correspondent in de VS voor Knack.be

Het stadje Goldsboro in North Carolina ontsnapte in 1961 aan een nucleaire catastrofe, blijkt uit geheime documenten. Een B52-bommenwerper verloor er twee kernbommen. Slechts één schakelaartje voorkwam een explosie.

De documenten, waarover de Britse krant The Guardian bericht, werden recent vrijgegeven. Dat een B52 atoombommen was kwijtgespeeld boven Goldsboro was al bekend. Pas nu wordt duidelijk hoe dicht de VS toen, drie dagen na de inauguratie van president John F. Kennedy, bij ramp van historische proporties kwam.

250 keer Hiroshima

Nadat de B52 in de problemen kwam en in de lucht in stukken brak, vielen twee waterstofbommen van het type Mark 39 op Goldsboro. Eén daarvan gedroeg zich precies zoals een atoomwapen in oorlogstijd hoort te doen, schrijft The Guardian: de parachutes ontplooiden, de veiligheid werd uitgeschakeld en het ontstekingsmechanisme werd geactiveerd.

De bom was kortom klaar om te exploderen. Dat zou een ontploffing opgeleverd hebben van 4 megaton, het equivalent van vier miljoen ton TNT, of 250 keer de kracht van de atoombom die de VS in 1945 op Hiroshima gooide. Was de bom afgegaan, dan was een gebeid van vele tientallen vierkante kilometers in één keer verwoest en had de racioactieve -out tot honderden kilometers verderop levens kunnen kosten.

Ongeschikt voor gebruik

Dat het niet zo ver kwam, was te danken aan één schakelaartje van lage voltage, dat het miraculeus hield. Een simpele kortsluiting had ervoor kunnen zorgen dat de bom was ontploft, staat in het vrijgegeven rapport.

Eén en ander geeft te denken over de beweringen de Amerikaanse regering die steeds volhield at haar nucleaire arsenaal nooit mensen in gevaar had gebracht. Dat blijkt nu anders. “De Mark 39 bezat niet de adequate beveiliging om gebruikt te worden bij luchtpatrouilles met de B52”, luidt het droogweg in het rapport.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content