In steden of landen waar Uber op officiële weerstand botst, zet het vervoersbedrijf allerlei trucjes in om wetshandhavers te identificeren die een rit willen bestellen met hun smartphone. Zij krijgen dan een soort schaduw-app met valse Uber-chauffeurs voorgeschoteld, waardoor de echte chauffeurs boetes kunnen ontlopen.
...

In steden of landen waar Uber op officiële weerstand botst, zet het vervoersbedrijf allerlei trucjes in om wetshandhavers te identificeren die een rit willen bestellen met hun smartphone. Zij krijgen dan een soort schaduw-app met valse Uber-chauffeurs voorgeschoteld, waardoor de echte chauffeurs boetes kunnen ontlopen. Uber gaat erg ver in het trachten te ontlopen van lokale overheden. Zo worden gebruikers geweerd die de app regelmatig openen in de buurt van die specifieke overheidsdiensten die Uber moeten controleren. Ook gebruikersprofielen gelinkt aan overheidskredietkaarten krijgen soms nul op het rekest. Op die manier zouden de autoriteiten van onder andere Boston, Parijs en Las Vegas om de tuin geleid zijn. Er is ook sprake van dergelijke praktijken in Australië, China, Italië en Zuid-Korea.The New York Times sprak met vier huidige en gewezen medewerkers van Uber, die hun beweringen ook met documenten konden staven. De krant maakt gewag van een georganiseerd systeem om autoriteiten te identificeren en te ontwijken.Het systeem, waaronder een tool genaamd "Greyball", valt onder het zogenaamde "violation of terms of service" (VOTS), dat Uber gebruikt om ongewenste klanten te identificeren, zoals concurrerende taxibedrijven met slechte bedoelingen of nog fysiek agressieve gebruikers. Dat is ook de reactie van Uber: dat het VOTS-programma dient om gebruikers te weren die de gebruiksvoorwaarden schenden. Het VTOS-programma ging volgens The New York Times van start in 2014 en is ook vandaag nog in voege. Volgens de krant gaven de advocaten van Uber er hun fiat voor.Uber oogst recent veel kritiek. Zo waren er de beschuldigingen van seksuele intimidatie en een doofpotcultuur, aan het licht gebracht door een oud-werkneemster, en ook de video waarin CEO Travis Kalanick ruziet met een Uber-chaffeur die een opmerking maakt over de erg wisselvallige tarieven. Ook is er sprake van een erg agressieve bedrijfscultuur. Het berijf is inmiddels in meer dan 70 landen actief en is zo'n 70 miljard dollar waard. Greyball werd reeds vastgelegd eind 2014, in de Amerikaanse stad Portland. Het bedrijf was daar zonder toestemming neergestreken, en zou er later ook verboden worden. In het filmpje probeert een ambtenaar tevergeefs bewijs te verzamelen van de aanwezigheid van Uber: