Twee zwarte mannen zaten vorige week donderdag in een Starbucks in Philadelphia te wachten op een collega. Ze hadden gevraagd of ze de wc mochten gebruiken, maar werden geweigerd omdat ze (nog) niets hadden gekocht. Terwijl de mannen zaten te wachten, belde de manager van het filiaal de politie, die de mannen arresteerde voor trespassing, het ongeoorleefd betreden van prive-terrein. Een andere aanwezige legde de arrestatie vast op video, die vervolgens viral ging en voor veel verontwaardiging zorgde.

Eerder deze week bood Starbucks-CEO Kevin Johnson al zijn excuses aan voor het incident. Hij zei: 'Wat er gebeurde en de uitkomst ervan was niets anders dan verwerpelijk.' Johnson bood ook aan de twee mannen te ontmoeten om hen persoonlijk zijn excuses aan te bieden. De manager van het filiaal die de politie belde, werkt niet langer bij Starbucks.

Het incident luidde tot luid protest op verschillende plekken in Amerika, omdat het een duidelijk voorbeeld is van hoe vooroordelen over huidskleur nog altijd een rol spelen dagelijkse interacties.

Starbucks wil daar iets aan doen om te voorkomen dat een dergelijk incident nog eens voorkomt. 'Ik heb de laatste dagen in Philadelphia met mijn team geluisterd naar de gemeenschap, geleerd over wat we fout hebben gedaan en de stappen die we moeten nemen om het probleem te verhelpen', zei Johnson woensdag in een verklaring.

Het eerste dat Starbucks zal doen, is op 29 mei een landelijke cursus organiseren om de 175.000 werknemers van de 8000 filialen en het hoofdkantoor leren zich bewust te worden van raciale vooroordelen. Alle filialen gaan die middag dicht. De cursus is gericht op 'het adresseren van impliciete bias, het promoten van bewuste inclusie en het voorkomen van discriminatie.'

'Hoewel dit probleem zich niet beperkt tot Starbucks, willen wij onderdeel van de oplossing zijn'. zegt Johnson.

Twee zwarte mannen zaten vorige week donderdag in een Starbucks in Philadelphia te wachten op een collega. Ze hadden gevraagd of ze de wc mochten gebruiken, maar werden geweigerd omdat ze (nog) niets hadden gekocht. Terwijl de mannen zaten te wachten, belde de manager van het filiaal de politie, die de mannen arresteerde voor trespassing, het ongeoorleefd betreden van prive-terrein. Een andere aanwezige legde de arrestatie vast op video, die vervolgens viral ging en voor veel verontwaardiging zorgde. Eerder deze week bood Starbucks-CEO Kevin Johnson al zijn excuses aan voor het incident. Hij zei: 'Wat er gebeurde en de uitkomst ervan was niets anders dan verwerpelijk.' Johnson bood ook aan de twee mannen te ontmoeten om hen persoonlijk zijn excuses aan te bieden. De manager van het filiaal die de politie belde, werkt niet langer bij Starbucks.Het incident luidde tot luid protest op verschillende plekken in Amerika, omdat het een duidelijk voorbeeld is van hoe vooroordelen over huidskleur nog altijd een rol spelen dagelijkse interacties. Starbucks wil daar iets aan doen om te voorkomen dat een dergelijk incident nog eens voorkomt. 'Ik heb de laatste dagen in Philadelphia met mijn team geluisterd naar de gemeenschap, geleerd over wat we fout hebben gedaan en de stappen die we moeten nemen om het probleem te verhelpen', zei Johnson woensdag in een verklaring. Het eerste dat Starbucks zal doen, is op 29 mei een landelijke cursus organiseren om de 175.000 werknemers van de 8000 filialen en het hoofdkantoor leren zich bewust te worden van raciale vooroordelen. Alle filialen gaan die middag dicht. De cursus is gericht op 'het adresseren van impliciete bias, het promoten van bewuste inclusie en het voorkomen van discriminatie.''Hoewel dit probleem zich niet beperkt tot Starbucks, willen wij onderdeel van de oplossing zijn'. zegt Johnson.